Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av InvestD
Har en Volvo V70 -06 som gått 15500 mil.

När jag skulle starta den idag på eftermiddagen tog det 5-10 s innan bilen startade. Har stått ute i solen och värmen.
Någon som råkat ut för detta och kanske vet vad problemet är.

Tändstift kanske är dags att byta annars är motorn i bra skick inga konstigheter med olja och dylikt.

Tacksam för hjälp.
Användarvisningsbild
av Jackson75
InvestD skrev:Har en Volvo V70 -06 som gått 15500 mil.

När jag skulle starta den idag på eftermiddagen tog det 5-10 s innan bilen startade. Har stått ute i solen och värmen.
Någon som råkat ut för detta och kanske vet vad problemet är.

Tändstift kanske är dags att byta annars är motorn i bra skick inga konstigheter med olja och dylikt.

Tacksam för hjälp.
Kanske motorstyrsystemet lurades att motortempen var högre än den egentligen var, eftersom den stått i solen?
Användarvisningsbild
av Perc
Jackson75 skrev:Kanske motorstyrsystemet lurades att motortempen var högre än den egentligen var, eftersom den stått i solen?
Vore konstigt om en bil blev svårstartad bara för att den stod ute på sommaren.
Användarvisningsbild
av Jackson75
Perc skrev:
Jackson75 skrev:Kanske motorstyrsystemet lurades att motortempen var högre än den egentligen var, eftersom den stått i solen?
Jo, kanske var lite "otydlig" :) - jag tänkte för mig själv om det kan vara nåt lurt med motortempgivaren t.ex

Är det första gången bilen uppför sig så här, TS?
av InvestD
Jackson75 skrev:
Perc skrev:
Jo, kanske var lite "otydlig" :) - jag tänkte för mig själv om det kan vara nåt lurt med motortempgivaren t.ex

Är det första gången bilen uppför sig så här, TS?

Ja idag var det första gången. Den har stått ute på gatan i solen och det har varit väldigt varmt. Hörde med en kompis vars V70 också hade varit lite seg att starta.

Ska även tillägga att när den väl startade så gick den upp onormalt högt på tomgång cirka 2000 varv.
av InvestD
Samma visa idag igen. Bilen står i solen hela dagen och jag ska flytta den. Får stå och mala ett bra tag för att den ska starta. Tempgivaren visade 30 grader.

Finns ingen annan som råkat ut för samma sak och åtgärdat problemet?

Mvh

jag slår dig med 1år 2016 köptes[…]

Hur kom du till slutsatsen att den är trasig?[…]

Identifiering Volvofälg

Min 744 GLT 16 valve hade också M46. Jag gil[…]

Var in på Volvo hemma i byn och tänkte […]