Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Andreas2012
Hejsan hej,

Upptäckte till min förtvivlan att fästena till fjädern på gångjärnet har pajat, så luckan glappar och öppnar sig när jag svänger vänster....

Vart egentilgen mest irriterad att nissen som brukar tanka min bil (ja, här nere har dom oftest en snubbe som tankar åt dig, det är delvis en trvilg service samt mackens sätt att försäkra sig om att du inte gör en springnota) inte sa något när plasten gick sönder när han öppnade luckan och den sedemera inte stänger ordentligt längre....jävla sätt.

Hursomhelst ska jag få en ny hos volvo, kostar ingenting, men kan få den tidigast om 3 veckor...och det är duktigt irriterande med glappande tanklucka....jag har provat med dubbelhäftande tejp, men när det är 34C+ så typ smälter kladded och luck-jäveln öppnar sig ändå...

Så jag tänkte att jag kanske kan dra ur säkringen på tanklocks låstet när det är låst och låta låset var låst tills jag behöver tanka nästa gång..

Nu är ju frågan om det funkar eller om det är en kollosalt dum ide, jag vet inte om det kan vara skadligt för låsmotorn eller andra reläer eller säkringar...

Wissel, vad tror du? :)
Användarvisningsbild
av wissel
Jag skulle inte tveka ett ögonblick att dra säkringen (nr 6 bak) ?
Men du har väl fördröjning så du måste vänta de 10 minuterna förstås !
Kan inte tänka mig att ett säkringsproblem kan ställa till det !
Och när du skall tanka så öppnar du bakluckan o låser bilen och sedan i med säkringen när det är låst.
Sedan låsa upp.....eller du kanske tagit bort fördröjningen på låsning ?
Det är det första jag gör vid bilbyte....
Användarvisningsbild
av Andreas2012
wissel skrev:Jag skulle inte tveka ett ögonblick att dra säkringen (nr 6 bak) ?
Men du har väl fördröjning så du måste vänta de 10 minuterna förstås !
Kan inte tänka mig att ett säkringsproblem kan ställa till det !
Och när du skall tanka så öppnar du bakluckan o låser bilen och sedan i med säkringen när det är låst.
Sedan låsa upp.....eller du kanske tagit bort fördröjningen på låsning ?
Det är det första jag gör vid bilbyte....

Tjena Wissel, Bockar och tackar för snabbt svar som vanligt. :-)-)

Det var precis så jag tänkte: Köra in på macken, slå av tändningen, I med säkringen, låsa bilen, , och sen låsa upp och man kan tanka.
Sedan samma sak igen, låsa, vänta tills timern låser tankluckan, ta ur säkringen igen och sen låsa upp och köra iväg.

Skapligt komplicerad, och tidskrävande, rutin bara för att inte behöva ha tanklocket fladdrande i vinden, men lätt värt det. :)

Vet du hur man kan göra för att ta bort fördröjningen? Kan man göra det själv eller måste man till Volvo verkstad för det?
Användarvisningsbild
av wissel
Om du har VIDA så fixar du det på under 2 minuter. :-)

Restvärde? Ja det beror väl på […]

Låter som fel i ventilblocket i ABS-enheten.[…]

Kan tilllägga att min fortfarande fungerar me[…]

Volvo appen

Hade problem med klimatstart via app för n&ar[…]