Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av wohlfie
Så fort man kör över en bula eller något liknade så får jag ett klonkande ljud.. har jobba längre på försöka hitta felet.. men inte då
Har byt krännings stag.
Fick tips om att det kan var stötdämparen kudde ovan sidan.. så har byt dom med.. passa då på byta fjädrarna. dock inte dämparen då den är bra.
Har kolla på alla andra stag o bussningar men kan inte se något som är dåligt.

Vad ska jag leta vidare på, eller är alla volvo bilar så här jobbiga så fort det kommer liten vägbula?

Någon som har tips?
Och ja klonk ljudet uppstår bara när man kör över en bula eller liknade.

Vet att denna fråga vart upp många gånger men de svar jag fått har jag ju testa och inte hjälpt.
Så just nu står det still,, vet inte vart jag ska börja kolla längre.

Det jag kommer chansa på nu är Kulled / Spindelled väntar på få hem dessa så ska jag byta dom med.
Användarvisningsbild
av Jackson75
Det ska ju vara en isolator (gummi) även på nedre fjädervarvet, fick du dit detta?
av wohlfie
Jackson75 skrev:Det ska ju vara en isolator (gummi) även på nedre fjädervarvet, fick du dit detta?
Ja om den såg ut som en gummi slang så fick jag med den. satt på när jag montera detta.
av wohlfie
Kan ju tillägga att när jag byte krännings stagen så vart detta ljud tydligare.
Så undrar om det inte kan vara den undra som jag tror heter kulled.

Dock så ser den inte ut att vara dålig. men damasken kan ju vara bra men insidan kan vara dålig.
Jackson75 skrev:Har du kollat upp / bytt fjäderbenslagringen när du bytte fjädrar ?
Precis som jackson skrev. Jag hade samma problem med min s40 jag hade. Så va det översta lagret som va slut slut.
av wohlfie
Och jag är ingen super expert på att mecka. Men ta bort och sätta dit nytt inga problem.

Men vart sitter fjäderbenslagringen? och om jag byter åker jag på framvagns inställning igen ?

den som sitter med 3 skruvar? sätt inne från motor utrymmet?
Om man ska byta den åker ja på trycka ihop fjädrarna? för att få ner allt?
Och kan man bara byta lagret eller är det hela skivan med lagret i?.
Såg skruvat på nätet hade för en 600kr st byter nog både sidorna om jag ger mig på detta.
Användarvisningsbild
av Venditor
Hade oxå klonkande som hördes från vänster fram när man körde över gupp men bytte båda länkarmar fram så var problemet borta.
Mvh
av wohlfie
Venditor skrev:Hade oxå klonkande som hördes från vänster fram när man körde över gupp men bytte båda länkarmar fram så var problemet borta.
Mvh
länkarmar mina har rullat ca 1000 mil så dom tror jag är okej.

Har gått igenom bussningar och alla ser bra ut.. ser nytt ut än...
av wohlfie
Hur ska man göra för att kunna få fram var felet sitter?
Finns de något bra sätt att bryta och bända lite på så man får fram var klonket kommer ifrån.
Typ om det är lagerringen för stötdämparen.
Eller länkarmen.

Tänkte hissa upp bilen så båda sidorna står fira.. sen försöka jobba därifrån se om jag kan få fram exakt vad det är som låter.

Ok anledninngen till min fråga var att en av[…]

Youtube-tråden

Kundservice när den är som allra bä[…]

@EbbevonVolvo , Ditt bilpervo ;-) Man får[…]

Jag tror inte det men jag kan ju inte bevisa de[…]