Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jaob
V70N-00 2,4T
Inga felkoder.

Upptäckte idag att den där lilla magnetventilen som sitter på lådan till luftfiltret knackar/tickar kraftigt lite då och då.
Bilen stod på tomgång och då hörde jag hur det kom ett knackande ljud ifrån motorutrymmet men sen upphörde det ett tag sen börja det igen... och så höll det på.

Aldrig hört/ tänkt på detta förut, ska man byta den ?
Vad kostar denna på Volvo ?
Annan försäljare ?

Uppdaterat med ett filmklipp
Senast redigerad av 1 jaob, redigerad totalt 0 gånger.
Vet inte, bor inte i sverige heller så jag har inte koll på svenska reservdelspriser. Angående kvalitén så är det troligtvis samma produkt oavsett var du köper den. Det finns knappast några fler tillverkare än Pierburg.
av Tobzter
Snarlikt pris på volvo..
jaob skrev:Men är den trasig när den knackar snabbt ?
Är det läge att köpa en ny ?
Magnetventilen styrs genom PWM (pulsbreddsmodulation) av ECM, med andra ord skickar ECM pulser till magnetventilen, men har ändå svårt att tro att det ska kunna höras knackningar från den. Dessutom är dessa magnetventiler lite av förbrukningsvara, så jag hade bytt den.
av jaob
Tungviktarn skrev:
jaob skrev:Men är den trasig när den knackar snabbt ?
Är det läge att köpa en ny ?
min förra 2,4t gjorde precis likadant funka ändå
Så det är ingen idé att byta menar du eller ?
av jaob
Bytte ventilen nu och tycker faktist bilen går bättre... känns som den blev piggare....

Köpte den på Mekonomen för 488 kr med Kundrabatten.
Blev lite överaskad när han kom ut med en ny magnetventil I Volvo orginal kartongen.

Trodde inte dem hade orginal prylar på Mekonomen.

Bokade förra veckan kunskapsprov efter att lu[…]

Äkta Roundup fixar det enkelt.... var sä[…]

Byta tändningslås

Du skall kunna byta låset mot ett nytt, l&ar[…]

Jag köpt hem Mcase-säkringar för […]