Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av peter7705
Hej , jag undrar om det finns nåt bra och enkelt sätt att få reda på hur oljetrycket är i motorn ? Tänkte bara vara säker så att den får rätt tryck upp till vvt solenoiderna som sköter kamaxlarna och ventil tryckarna .
Användarvisningsbild
av Jackson75
Enda sättet är väl att montera en oljetrycksmätare istället för givare. Vad normalt tryck är vet jag dock inte.
av peter7705
Okej , vet du vart den sitter nån stans och e det någon här på forumet som vet vilket oljetryck det ska vara ?
Användarvisningsbild
av Jackson75
Man kan väl trots allt lita på att motorns oljetrycksgivare "duger" som domare ifall trycket är korrekt eller ej.
Användarvisningsbild
av Jackson75
joakim__ skrev:Nej det kan man inte göra den tänder lampan vid ca0.5 bar och vid lite varv påmotorn bör de då minst vara 3 bar
Så du menar att man kan riskera motorskador trots att oljevarningen inte lyser?
av rid54
Motorskador är väl osäkert, men varningslampan tänds ju vid ett visst, ganska lågt, tryck. När den väl slocknat vet man ju inte vad trycket hamnar på. Den släcks vid 0,5 bar, som sagt, men normalt oljetryck ska vara runt 3 bar.
av Per L
Om allt är OK i motorn och oljetryckslampan aldrig lyser så kan man vara rätt säker på att motorn får det oljetryck den behöver. Oljetrycket varierar med varvtalet och är lägst vid låga varvtal. Dvs om lampan aldrig lyser vid tomgångsvarv har man tillräckligt oljetryck vid tomgångsvarv och sedan ökar trycket när varvtalet ökar. Då kan man vara rätt säker på att oljetrycket är tillräckligt vid alla varvtal.

Men...om något är fel med motorn tex igensatt oljesil så är det inte alls säkert att denna grundregel stämmer.
Skulle man köra med tex 0,5 bars oljetryck (=lampan släckt) så räcker nog oljetrycket till hyfsat vid försiktig körning men skulle man ligga och pressa på autobahn eller dra husvagn i norska fjällen får man nog kraftiga skador i motorn mycket snart.

Som sagts tidigare är det enda sättet att verkligen veta vad som händer med oljetrycket i motorn att montera en oljetrycksmätare. Jag monterar alltid en oljetrycksmätare i alla mina bilar.

Per L
av peter7705
Hur funkar det med invändig motortvätt med tex wynns preparat , någon som har provat ? Saken är den att jag har lite ventil tick och jag har konstaterat att ljudet kommer från några ventiler , kanske en invändig tvätt kan lösa upp avlagringar som hindrar oljan att blåsa upp tryckarna ordentligt ? Enligt en mekaniker på Volvo är det inget att bry sig om att det tickar lite och att det ej e nån fara , han hade hört värre på nyare bilar . Men för mig är det ett störande moment , att spridarna tickar köper jag men inte ventilerna i en maskin som har gått 8000 mil .

jag slår dig med 1år 2016 köptes[…]

Hur kom du till slutsatsen att den är trasig?[…]

Identifiering Volvofälg

Min 744 GLT 16 valve hade också M46. Jag gil[…]

Var in på Volvo hemma i byn och tänkte […]