Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har läst den långa tråden om detta. Jag undrar om den är svår att byta själv? Kan man kolla något innan? Typ relä eller så? Kollat säkring 21 i motorrummet och den är hel.
Bilen volvo v70 d5 2002 30000 mil.
Inte svårt att byta denna. Några skruvar i panelen bak resten sitter med plastploppar.
Motorn med 3 skruv vill jag minnas. Det svåraste brukar vara att få loss torkararmen !
Skruva isär motorn o kolla om den vita kugghjulet är skadat.
Men först av allt skulle jag ställa mig bak o lyssna om motorn verkligen "försöker" om inte kan det
ju vara ett kabelfel......
Bytt motor på farsans -07 i vintras och det var ett helvete att få lös armen från axeln. Provade alla medel och knep jag kom på. Det slutade med att jag knipsade av axeln med en plåtsax (axeln tillhör motorn som ändå skulle bytas).
En bra ide är att plocka ned inredningen på bageluckan.
Min torkare gick inte, och jag misstänkte kabelbrott, men det visade att motorn var den enda som faktiskt hade ström i hela bakluckan, resten var drabbade av kabelbrott.
Motorn var också nästan brännande het, då den försökta arbeta med orkade inte på grund av all rost och skit i axeln.
Om du har liv i motorn, demontera och smörj upp.

/ Lars
av Andis
Lyckats hålla liv i min motor ett år extra nu. Vet inte hur man får ur plashjulet. Skulle behöva några bilder på hur man tar isär. Någon som har?

Min verkar felet vara oxid bak på plashjulet det vitas metalbanor. Fick fart på det med elektronik sprej och sen feta om alla kuggar.

Men har börjat igen och dumma sig, skulle den här gången vilja få isär alla kuggar och gå igenom den ordentligt.

Om någon har lite bilder på vart man vågar ta i för att få isär hela motorn.
Tackar jag vänligen för att se dom här :-)

Med vänlig hälsning,
Andis
av Andis
larsolsson skrev:Hej,

Minns inte riktigt då det var ett år sedan jag tog i denna. Men uppenbarligen fick jag isär allt genom att knacka & pressa ut axeln.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 25#p678362

Den satt grymt hårt vill jag minnas.

/ Lars
Tackar för länken och ditt svar.

Ja det håller jag verkligen med om. Jag vågade inte knacka ur den så hårt satt den men då är det alltså bara att ta i mer. Jag trodde jag missat något och vågade inte ta i mer.

Med vänlig hälsning,
Andis

jag slår dig med 1år 2016 köptes[…]

Hur kom du till slutsatsen att den är trasig?[…]

Identifiering Volvofälg

Min 744 GLT 16 valve hade också M46. Jag gil[…]

Var in på Volvo hemma i byn och tänkte […]