Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Cesto
Är det någon som vet vilken kabel, från kontakten på 06ans strålkastare, som gör att xenonlampan från halvljuset vinklas uppåt samtidigt som helljuset tänds?

Kanske finns någon här som har vida och vet om det går att se vilken kabel det är (numrering eller färg på kabel).

Har ju bytt från 01ans halogen till 06ans xenonstrålkastare och använde mig av en guide där man gjorde egna adapterkablar, dock så uteblev funktionen som höjer xenonlampan vid aktivering av helljus.

Är den funktionen relästyrd eller är det konstant plus hela tiden som helljuset är på?

Tack på förhand / Jocke
av Tobzter
Nånting med rosa kabel som ska skarvas in på höjdjusterings motorn..ska kolla om ja hittar mer info har nämligen gjort de på mina en gång ;)
av Cesto
Tobzter skrev:http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a

Där har du en tråd med info om Dip funktionen.. å massa annat pladder ;)
Ja, där skrev ER att den rosa kabeln på höjdjustermotorn och sen ev den lila kabeln på strålkastaren skulle kopplas ihop.

Nu är det så att i guiden jag använde mig av så tog man bort alla onödiga kablar från kontakten på strålkastaren, så att endast 4 återstod (halvljus, helljus, parkeringsljus och jord). Jag måste nu alltså koppla in en ny kabel på kontakten, men vet alltså inte vilket hål den ska kopplas in på.

Så nu är frågan är vart i kontakten till strålkastaren jag skall koppla in kabeln från höjdjusteringsmotorn?
Användarvisningsbild
av johnnype
Höjdjusteringsmotorn är ju PWM-styrd från CEM, är det verkligen bra att skarva in någon extra kabel på den? Låter inte som något jag skulle göra iaf.

Det handlar ju om att din bil har fel mjukvara för dessa lampor. Försök ladda in rätt eller skippa lampbytet.
av Cesto
johnnype skrev:Höjdjusteringsmotorn är ju PWM-styrd från CEM, är det verkligen bra att skarva in någon extra kabel på den? Låter inte som något jag skulle göra iaf.

Det handlar ju om att din bil har fel mjukvara för dessa lampor. Försök ladda in rätt eller skippa lampbytet.
Enligt tobzter så har det ju fungerat för honom?

Lampbytet är redan gjort och det fungerar klockrent, dock skulle jag vilja ha dipfunktionen bara.
av Cesto
Okej jag har hittat vart kabeln skulle anslutas på kontakten och prövade lägga en lös kabel från kontakten till lila kabeln på höjdjusteringsmotorn och testade att slå på och av helljuset. Voila! Det fungerade klockrent, så tack för tipset om tråden tobzter :)

Däremot så rörde sig inte reflektorn så pass mycket. Men det var lika "lite" på båda sidor så det kanske ska vara så? Är det någon som vet hur mycket reflektorn skall röra/förflytta sig?
av Tobzter
De funka för mig..ja de är inte mycke dom åker upp men de hjälper till ;)
av Cesto
Tobzter skrev:De funka för mig..ja de är inte mycke dom åker upp men de hjälper till ;)
Okej okej får testa när jag åker till jobbet imorgon kväll och se hur resultatet blev :)

Fast det är ju sak samma vad bilen kostar n[…]

Låter som fel i ventilblocket i ABS-enheten.[…]

Kan tilllägga att min fortfarande fungerar me[…]

Volvo appen

Hade problem med klimatstart via app för n&ar[…]