Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Knatch
Tja!
Jag har en S60-T5 2004 med BSR steg3 , 3" hela vägen, JK öppet sportfilter + lite annat skit den är bänkad ca370hk enligt förra ägaren och det verkar stämma.
Nu undrar jag vart jag ska vända mig för att konvertera den till e85?
Jag gillar motorgången mer och jag vill sikta på högre effekt snart.
Vad tror ni om att köra okonverterat? risk att pajja nåt? och skippa snacket om att pajja soppapump eller slangar för det är rent bullshit enligt egen erfarenhet. Det enda jag haft problem med på andra okonverterade bilar jag haft är att motorlampan lyser men bilen går fortfarande lika bra.
Tips?
av m2c
Att köra okonverterat är inte farligt i sig, ingen risk att bränna några ventiler osv då etanol brinner mycket kallare och dessutom kyler bättre.
Läs mer om den diskussionen på etanol.nu

Dock är ju risken med att köra okonverterat att bilen blir svårstartad. Och beroende på vilka felkoder du får (antagligen kommer du få felkod på lambda och running lean) så kan ju motorn gå in i ett felläge med reducerad effekt för att skydda motorn.

Om jag var dig så skulle jag satsa på ett kit med färdiga kontakter för spridarna, dvs du kopplar in spridarkontakten till boxen istället. Och sladden från boxen till spridaren. Busenkelt att plocka bort om du nu skulle vilja det. Samt ett kit med automatisk kallstart.

Se denna lista för förslag på boxar http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=10&t=6352

Själv kör jag flexitune autox4 i min S80, men det krävde en hel del handpåläggning för att få det att funka med min 5cyl motor, så det rekomenderar jag inte. I min Jeep v8 så kör jag 2 st bioadapters. Men försök hitta ett kit med rätt antal cylindrar från början.
av m2c
Om det bara är effekt du är ute efter så tror jag du får istortsett samma oktanhöjning på blandtankning 50/50.
Och då slipper du ju motorlampor och startproblem.
Användarvisningsbild
av Jackson75
Att motorlampan tänds vid körning okonverterat är att long term fuel parametern når sitt max tillåtna värde. Då kan inte motorn hålla lambda 1 då den går closed loop.
av Tobzter
Bilen säger ifrån och motor lampan tänds om du tankar etanol utan mappning. .så kontakta autotech så fixar dom en programvara till ditt ändamål
av Knatch
autotech har jag pratat med och dom sa att dom har slutat med e85 till den modellen. vad gör jag nu? Större spridare, större turbo och mappning till e85 är vad jag vill ha
Användarvisningsbild
av erikn
Gå till etanol.nu, vet i alla fall minst en som gör dessa konverteringar.

Volvos var lagom i styrka, köpte Kina greje[…]

Har bara hänt i Tyskland vad jag vet när[…]

Inte lätt för bilindustrin med dessa sna[…]

S80 2007, CD-växlaren har börjat ge ifr&[…]