Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Magnus308
Har ägnat dagen åt att byta kamremmen på min S60 2,5T 2005

Saker jag bytte i samband med detta var kanske onödigt många men jag köpte allt rätt billigt från Mister Auto (SKF)
och var tvungen att slutföra jobbet idag så jag ville inte chansa och sedan stå utan någon del som jag behöver.

Bytte följande

Kamrem
Spännrulle till kamrem
Löprulle till kamrem
Vattenpump
Multirem
Spännare till multirem

Jobbet är inte speciellt svårt bara man är noggrann och jag tänkte dela med mig av några tips för er som ska göra det framöver första gången.
Man måste ta bort höger framhjul för att utföra jobbet.

För att säkerställa att nya kamremmen verkligen hamnar rätt så markera upp med en tuschpenna innan gamla kamremmen tas bort, Dvs dra ett streck på den gamla remmen och på båda kamaxlarnas drev samt gör likadant på undersidan av vevaxelns remskiva, Håll sedan den nya remmen bredvid den gamla och gör motsvarande markeringar på exakt samma ställe.
Vid montering så matchar man färgmarkeringen på remmen mot färgmarkeringarna på dreven och då vet man att remmen hamnar exakt likadant som den förra remmen. (Givetvis så ska man också säkerställa med dom riktiga markeringarna att man monterat rätt)
Montera remmen motsols dvs börja med vevaxelskivan och sedan upp förbi löprullen och kamaxeldreven, Sist av allt sätter man på den över remspännaren.

När man demonterar den stora muttern som håller vevaxelremskivan (Storlek 30) Så underlättar det mycket att ha en elektrisk mutterpicka (Jula) samma sak när man ska lossa dom 4st skruvarna på samma remskiva.

Multiremmen kan var lite bökig att montera då remspännaren måste slackas, Det krävs en hel del kraft att vrida spännaren för att kunna kränga på remmen så var nogra med att remmen verkligen ligger rätt i alla spår innan sista momentet med spännaren ska göras.

Ovanstående information används på egen risk..

Kan lägga till vad kalaset kostade också

Generatorrem CONTITECH 210 Kr
Spännrulle, Generatorrem SKF VKM36240 590 Kr
Vattenpump + kuggrem + Löprulle + Spännrulle SKF 1723 Kr
Glykol + Destillerat vatten 200 Kr (?)
Skruvar och mutter till vevaxelremskiva 70Kr

Totalt 2793 SEK
Senast redigerad av 4 Magnus308, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Perra83
Jätte fint med dessa guider! Ännu bättre hade det varit med bilder men sitter man vid sin egen bil så brukar det lösa sig bra ändå :wink:

Mutterknack, ja ta en vanlig tryckluftsdriven vettja!? Finns lite här o var att köpa. Kör själv med den som följde med kompressorn ja köpte på Bauhaus http://www.bauhaus.se/herkules-kompressor-bauhaus.html Den orange slangen är skrotad!! En tjockare slang är att föredra så maskinerna får mer luft och orkar då mer.
Användarvisningsbild
av Magnus308
mali78 skrev:Någon speciell mutterpicka från Jula?
Jag använde den här och det funkade utomordentligt, Fördelen med att använda muttermaskinen till centrummuttern
är att den slår loss muttern snabbt utan att rotera remskivan.

http://www.jula.se/mutterdragare-1-2-900w-009005

Här finns en film om hur man byter kamremmen på S60/V70 bensinmotorer
http://youtu.be/IK_zH8g8Fow

Ska tillägga att om man också byter vattenpumpen så behöver man ca 5l färdigblandad glykol och det räcker med att dränera motorblocket
på kylarvätska med hjälp av mässingsnippeln som sitter på baksidan av blocket (Sätt en slang på nippeln så kan man leda ner kylarvätskan i en dunk utan en massa kladd, En bit av en trädgårdsslang funkar perfekt)
När man tömt så mycket det går genom denna nippel så kommer det inte att rinna något när vattenpumpen lossas.
Se till att den nya vattenpumpen ligger mot blocket innan ni skruvar på skruvarna annars finns risk för gängpaj, Man får knacka
lite runtom på vattenpumpen för att styrstiften ska glida in helt.

Man kommer att behöva fylla på lite extra glykol under provkörningen efter att termostaten har öppnat och det är ca 5dl som behövs då.
Varningslampan kommer tändas och det står låg kylarvätskenivå i info displayen.
Användarvisningsbild
av Jackson75
Tack för utmärkt guide. Kanske även jag vågar mig på att byta den skrämmande kamremmen en vacker dag.
EDIT: Är det en nackdel att dränera kylsystemet endast via vattenpumpen, förutom allt kladd o spill?
Användarvisningsbild
av Magnus308
Jackson75 skrev:Tack för utmärkt guide. Kanske även jag vågar mig på att byta den skrämmande kamremmen en vacker dag.
EDIT: Är det en nackdel att dränera kylsystemet endast via vattenpumpen, förutom allt kladd o spill?
Visst kan du dränera via vattenpumpen om du vill men det blir som sagt en del spill
Användarvisningsbild
av Jackson75
Magnus308 skrev:
Jackson75 skrev:Tack för utmärkt guide. Kanske även jag vågar mig på att byta den skrämmande kamremmen en vacker dag.
Visst kan du dränera via vattenpumpen om du vill men det blir som sagt en del spill
Får man ut mindre mängd kylvätska via vattenpumpen?
Vilket sätt ger minst risk att få luft in i systemet?
Användarvisningsbild
av Magnus308
Jackson75 skrev:
Magnus308 skrev:
Får man ut mindre mängd kylvätska via vattenpumpen?
Vilket sätt ger minst risk att få luft in i systemet?
Du får antagligen ut ungefär samma mängd genom vattenpumpen, Jag har aldrig upplevt något problem med luft i systemen
på dessa motorer. Du kommer som jag redan nämnt få fylla på någon halvliter när termostaten öppnat första gången men
efter det så kommer det inte vara mer luft kvar.
Volvo appen

Hade problem med klimatstart via app för n&ar[…]

Stefans 968

Ansökte om ny skylt. IMG_1262.jpeg

Du er inne på noe der. Jeg trodde ikke jeg s[…]

Ingen bromsverkan höger fram

En V70 2.4 170hk 2003. Bilprovningen visar perfekt[…]