Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MikeGyver
Hej! Nybliven ägare t en V70 -01 2,4T.
Upptäckte att vänster vindrutetorkare slog över listen så jag tänkte lossa på den o försöka få den att sitta rätt.
MEN, nu tror jag att problemet är att vänster sitter på höger o tvärtom.
-Letat efter bilder på nätet, men hittar inget. -Den arm som är mest "böjd" booorde ju sitta på högersidan, men
vill vara säker innan jag anstränger mig.... :-)

-Hoppas på svar o helst en närbild där man ser vilken torkare som är vilken på en bil där det fungerar som det ska.

//Mike
Användarvisningsbild
av Perc
Bild

Bild

Samma bil, före och efter montering av facelift-torkararmar. ;) Min var -04, men det är precis likadant på alla V70N.

Annars kan du ju gå runt och kika nästa gång du handlar. Första bästa stormarknadsparkering lär ju ha minst tjugo V70 att jämföra med. ;)

Bilderna blir lite större om du kopierar adressen på dem och klistrar in.
Användarvisningsbild
av jojjeblom
Är ju lätt att lossa armen och flytta den en splines och testa om det räcker med det (om nu armarna hö/vä inte är förväxlade)

På min V70 satt vänsterarmen ett splines fel och där gick torkarbladet ut på rutlisten.
av MikeGyver
Så sant, så sant med parkeringarna... Inte van att ha en så vanlig bil!:-)
Men, vad för avdragare är bra till att få loss dem? Allt ikring dem är ju känsliga saker, såsom vindrutekant och plastdetaljer.
-Försökt att bända försiktigt med mothåll och knackat försiktigt m muttern ngt uppskruvad så att inte gängorna skadas.
Användarvisningsbild
av jojjeblom
MikeGyver skrev:Så sant, så sant med parkeringarna... Inte van att ha en så vanlig bil!:-)
Men, vad för avdragare är bra till att få loss dem? Allt ikring dem är ju känsliga saker, såsom vindrutekant och plastdetaljer.
-Försökt att bända försiktigt med mothåll och knackat försiktigt m muttern ngt uppskruvad så att inte gängorna skadas.
När jag justerade behövdes ingen avdragare, armen lossade ganska lätt ändå, mutter loss och lite vickande på armen räckte.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Ba ... are-80510/

Men denna batteripolavdragare kanske är lämplig i storlek om det sitter fast.
av MikeGyver
Tyvärr orkade inte den lilla batterikabelskoavdragaren... Den vek sig innan ngt hände... :(
-Köpte även en tvåarmad av minsta modell, men den fick nog inte riktigt grepp...
En liten modell av en spindelledsavdragare vore ngt... Lite säkrare för vindruta och motorhuv då.
av Tobzter
Finns en liten spindelleds avdragare på biltema som funkar perfekt har tyvärr inge art nummer

Restvärde? Ja det beror väl på […]

Låter som fel i ventilblocket i ABS-enheten.[…]

Kan tilllägga att min fortfarande fungerar me[…]

Volvo appen

Hade problem med klimatstart via app för n&ar[…]