Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej.

Jag har en V70 D5 2.4 04 som jag tänkte spola snarast. Blev rekommenderad denna olja av Skruvat.se: http://www.skruvat.se/GULF-ATF-Type-A-P288772.aspx kan jag använda denna ?

Tips på billigare oljor mottages!

Rätta mig om jag har fel för jag har ingen aning.
Är det returslangen som går till oljekylningen jag lossar,kopplar på en slang och leder ut oljan med i ett fat/dunk?

Jag fundera på att köra ner en slang i hålet där oljestickan sitter som sedan har en tratt i ena änden så kanske det blir ännu smidigare att fylla på med olja, Har för mig det är någon kylarslang eller dyligt som kan vara i vägen för en tratt.

//Johan
Du ska köpa Volvos orginalolja till att börja med, men du gör som du vill det är din låda. Oftast räcker det med ett byte och då går det åt 8l. Man tappar ur olja ifrån oljepluggen. Häller i samma mängs som man tappat ur. Startar bilen och har då lossat oljereturen. Med motorn igång pumpa ur 2l. Gå igenom alla växlarna. Häll i 2l och gör om samma procedur igen.
Det behöver absolut inte vara "Volvos originalolja". Volvo tillverkar ju inte denna själv. Men den ska uppfylla kvalitetskravet JWS3309. Jag använde själv Mobil ATF 3309.

Jag hittar inget på nätet som påstår att ATF Type A skulle passa till en AW-låda som ska ha 3309. Däremot har Gulf en "Multi-Vehicle ATF" som uppfyller en hel hög med olika klassificeringar inklusive 3309, men jag är skeptisk.

Och jo, oljan till en modern automatlåda är inte billigt. Men köp rätt, det är fel ställe att spara på.
Ja det får väl bli att köpa Volvos originalolja så har man gjort rätt från början! :D
dieselmagnus skrev:Du ska köpa Volvos orginalolja till att börja med, men du gör som du vill det är din låda. Oftast räcker det med ett byte och då går det åt 8l. Man tappar ur olja ifrån oljepluggen. Häller i samma mängs som man tappat ur. Startar bilen och har då lossat oljereturen. Med motorn igång pumpa ur 2l. Gå igenom alla växlarna. Häll i 2l och gör om samma procedur igen.
Okej, Går jag igenom alla växlarna när motorn är igång efter dom 2 första litrana som pumpats utoch dom 2 nya är påfyllda innan spolning igen eller bara med täningen på?

Kan man lossa slangen till oljereturen uppifrån eller gör man detta underifrån?

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]