Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av crossmatte
Hej
Har bytt både inre styrstag och yttre styrled på högra sidan på bilen. Trots detta tycker jag att det glappar lite när man "juckar" på hjulet med händerna kvart i tre. Det "klonkar" även lite under bilen när man gör detta... Det är bara på ena sidan det glappar. Kan det vara styrväxeln som är glapp? Hur kollar man det smidigast? Kan man byta den själv isf? Är det svindyrt att byta? Finns det någon fara med att köra bilen om styrväxeln är lite glapp?

Bilen är en V70n -07 med 170hk och automat.

MVH Mattias
Användarvisningsbild
av wissel
Jag hade liknande problem men det var endast inre styrleden inte styrväxeln = Billigare. :P
av nissesvolvo
Är det ett påpekande från bilprovningen eller varför vill Du ha bort glappet? Jag har haft glapp i min styrväxel i 4 år. Det glappar inte mer nu än det gjordes då jag fick påpekande av bilprovningen. Min mek tyckte dom var för petiga och menar på att lite glapp får/bör man leva med. Åtminstone om man jämför vad ett byte kostar.
av crossmatte
nissesvolvo skrev:Är det ett påpekande från bilprovningen eller varför vill Du ha bort glappet? Jag har haft glapp i min styrväxel i 4 år. Det glappar inte mer nu än det gjordes då jag fick påpekande av bilprovningen. Min mek tyckte dom var för petiga och menar på att lite glapp får/bör man leva med. Åtminstone om man jämför vad ett byte kostar.
Det var en riktigt dålig styrled som klonkade massor när jag körde över vägbulor som gjorde att jag hittade problemet, glappet blev betydligt mindre men försvann inte helt. Men du menar alltså att det inte är någon fara att köra med det? Det verkar ju som sagt vara äckligt dyrt att byta och inget man gör själv som jag förstått det.
Doffen skrev:Er det like mye glapp med motoren i gang?
Det har jag faktiskt inte kollat. Kan dock inte göra det idag heller då jag inte har tillgång till bilen :???: Vad betyder det om det skulle glappa mindre med motorn igång?

Ska lämna in bilen på hjulinställning nu på onsdag så får vi se om dom kommenterar det, antar att dom kollar så allt är ok när dom gör hjulinställningen då det inte kan bli perfekt om något glappar?
Användarvisningsbild
av Jackson75
Rätt, är ngt så glappt så inte inställning kan göras så får du reda på det.
av crossmatte
Bra då ska jag inte måla fan på väggen innan onsdag iaf...
Men om styrväxeln är kaffeved så kan jag säga att det kommer ut en (i övrigt) fin V70 på blocket:)
Tack för visat intresse!
Användarvisningsbild
av Jackson75
Men vänta nu, du säger att bara ena sidan glappar? Borde inte båda ha glapp om styrväxeln e glapp?
av crossmatte
Jo det hade jag som hemmafixare också trott men vet inte vad det skulle kunna vara annars när både inre och yttre styrstag/led är nytt. Får väll se vad dom säger på onsdag...
Volvo appen

Hade problem med klimatstart via app för n&ar[…]

Stefans 968

Ansökte om ny skylt. IMG_1262.jpeg

Du er inne på noe der. Jeg trodde ikke jeg s[…]

Ingen bromsverkan höger fram

En V70 2.4 170hk 2003. Bilprovningen visar perfekt[…]