Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvofantast
Har bytt bromskivor och brommsbackar bak,nu när jag testar handbrommsen så blir det bara brommsspår på ena sidan vid test på grusväg om det inte blir brommspår på bägge sidor tar den då för ojämmt för besiktning?Bilen står stilla i backe på 4 hacket.
av volvofantast
jag har spänt den vid handbromsspaken,får väl spänna lite till,är rädd att den ska ta för mycket på ena sidan,hur stor skillnad får det vara i% på sidorna vid besiktning?
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Ok. Jag gjorde så här. Jag hissade upp den sida som det blev ett spår på. Spände lite ut och rullade på hjulet. In och spänna lite till. Spände till jag tyckte det var ok. Vad har du köpt för bromsbackar till handbromsen? Inte Biltemas hoppas jag för de har dålig passform.
av Kena
Wiren har kanske rostat fast på sidan som inte ritar streck? kan vara ide att byta dem när man lika byter backar om de börjar vara "till åren". De kostar ca 500 paret på Bt
Användarvisningsbild
av Perc
Nu vet jag inte om P2-bilarna har manuell justering ute vid bakhjulen eller inte, men hur som helst så ska man inte försöka justera framme vid spaken.

Finns det ingen manuell justering så är det väl automatjustering som inte funkar som den ska. Smörj upp eller byt delar vid behov.

Sen när allting löper som det ska så kan man, vid behov, justera framme vid spaken tills den tar lagom högt upp.
av eddar
Om det er aut. justering, (som jeg trodde er på alle biler i dag, iallefall på min),
så må du bevege handtaket mange ganger for å få justering, (kanskje 50 ggr).
Justeringen går bare lite hver gang du bruker handbremsen.

Du er inne på noe der. Jeg trodde ikke jeg s[…]

Ingen bromsverkan höger fram

En V70 2.4 170hk 2003. Bilprovningen visar perfekt[…]

Volvo appen

Inga problem med att starta värme här.