Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av T-rex
Bil v70N 00a 2,4T aut

Kort fråga, ska kylfläkten ALLTID gå igång utan fördröjning oavsett kall/varm motor när man startar ecc:n?

Mvh Thomas
Användarvisningsbild
av Perc
Man kan inte tillverka kyla från ingenting. Luftkonditionering går ut på att man tar värme från ett ställe och flyttar det till ett annat. I detta fall, från kupéfläktens insugsluft till en "kylare" (rätta namnet är kondensor) nere i fronten på bilen.

Fläkten måste gå, annars leds inte värmen bort och då får du ingen kyla inne i bilen.
av T-rex
Även om jag nu menade motorkylfläkten, eller missuppfattade jag dig? i så fall ber jag om ursäkt! :oops:
av Andis
Har låtit fylla på min AC men börjar fundera på om det kan vara för mycket gas i den nu.

Hur mycket ska kylfläkten gå.

Så här mycket har den aldrig gått innan under 3,5 år som nu.
Slår man på AC så går den lugnt en stund lite lagom som den gjort innan. Kylan kommer direkt och rejält. Sen efter en stund går fläkten i upp fult och går så hela tiden när jag kör sakta och i stan så det hörs inne i bilen och bara dånar utanför. Den går ner lite när kompressorn jobbar ungefär som att det blir ströfall och sen full fart igen.

Så här gör den även när det är 18-20 grader ute och jag har temperaturen på Auto och 22 grader inne i bilen.

Slår jag av AC och låter allt stå på Auto då stannar kylfläkten. Så det är inte motorn som behöver kylningen utan AC som vill ha den på fullt. Även fast det är svalt ute.

Känns inte bra.
Ska man låta Volvo titta på det innan något händer?
Eller är det normalt när det är nypåfyllt.
Var inte Volvo som fyllde på den.
Bil xc70 2,5T 2004

Med vänlig hälsning,
Andis
av T-rex
Andis skrev:Har låtit fylla på min AC men börjar fundera på om det kan vara för mycket gas i den nu.

Hur mycket ska kylfläkten gå.

Så här mycket har den aldrig gått innan under 3,5 år som nu.
Slår man på AC så går den lugnt en stund lite lagom som den gjort innan. Kylan kommer direkt och rejält. Sen efter en stund går fläkten i upp fult och går så hela tiden när jag kör sakta och i stan så det hörs inne i bilen och bara dånar utanför. Den går ner lite när kompressorn jobbar ungefär som att det blir ströfall och sen full fart igen.

Så här gör den även när det är 18-20 grader ute och jag har temperaturen på Auto och 22 grader inne i bilen.

Slår jag av AC och låter allt stå på Auto då stannar kylfläkten. Så det är inte motorn som behöver kylningen utan AC som vill ha den på fullt. Även fast det är svalt ute.
Min gör oxå som du beskriver och jag upplever inga fel, antar att det är normalt :)
Känns inte bra.
Ska man låta Volvo titta på det innan något händer?
Eller är det normalt när det är nypåfyllt.
Var inte Volvo som fyllde på den.
Bil xc70 2,5T 2004

Med vänlig hälsning,
Andis
av Andis
Kan svara på det själv nu

Hade in den på Bilia Tumba och det var för mycket gas och olja i ac systemet som gjorde att kylfläkten gick för fullt hela tiden.

Lustigt men sant.

Med vänlig hälsning,
Andis
Användarvisningsbild
av SvenB
Vem gjorde "servicen"?

jag slår dig med 1år 2016 köpt[…]

Glömde skriva med det i första inlä[…]

Jag fick upp nu samma problem med min bil. Volvo v[…]

Laddinställningar i sensus

Hej! Fick min nya Volvo v60 recharge i förrg[…]