Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av olof2002
Jag har under en längre tid haft återkommande problem med att starta min V70 (-02). Som helt okunnig om bilar famlar jag i mörkret...

Idag skulle jag äntligen få iväg bilen till bilmekanikern, men misslyckades med att starta bilen mha startkablar. Till saken hör att bilen stått stilla sedan i november (!) pga att den omkring jul inte ville starta ordentligt. När vi idag testade med startkablar så går startmotorn igång ordentligt, men sedan går aldrig motorn igång. Jag testade många gånger att vrida om nyckeln och provade däremellan att flytta bilen en halvmeter eller så (efter råd jag hittade någonstans på nätet).

I höstas, när det också var problem med att starta bilen flera gånger eftersom den verkade ladda ur sig av någon anledning, så testade jag med att köpa ett nytt batteri. Det verkar inte ha hjälpt. Kanske är det något fel på generatorn?

Eventuellt till saken hör också att bilen under ca 1 års tid dessutom gnällt på att motorn är överhettad, fast då omedelbart efter start av bilen. Kanske är dessa problem relaterade?

Hur som helst, vad kan vara fel, och vad kan jag göra för att kunna starta den så att en riktig mekaniker kan lösa grundproblemen?

Det verkar finnas en del soppa i tanken (det står att den ska räcka till 90 km).
Batteriet är som sagt nytt.
Användarvisningsbild
av wissel
fyll på 20 liter soppa så startar den....din ejektorpump i Bensintankens
vä. sida har troligen lagt av, då får du "tom tank" redan vid 15 liter kvar...du har helt enkelt 10 liter i vänstra
tankhalvan o 0 liter i den högra....berätta sedan hur det gick.... :D
av olof2002
wissel: Ska testa det i morgon. Låter inte orimligt.

Är det någon som har någon teori om varför bilen signalerar överhettad motor, trots att den precis startat? Glapp i strömförsörjningen? Eller kan det vara så att generatorn är sönder och därför blev det inte bättre strömnivå ens efter batteribyte?
Användarvisningsbild
av wissel
Det sitter en liten Temp.sensor på ditt Termostathus....kan vara den, kollat kontakten där ?
av olof2002
Jag hade bilen inne på en Mekonomen-verkstad förra året, de påstod att de bytte temp-sensorn. Så antagligen är det inget fel på den. (Felet försvann inte efter de hade försökt lösa det)
Användarvisningsbild
av wissel
olof2002 skrev:Jag hade bilen inne på en Mekonomen-verkstad förra året, de påstod att de bytte temp-sensorn. Så antagligen är det inget fel på den. (Felet försvann inte efter de hade försökt lösa det)
kabelbrott ?????? :P
Löjliga priser XC70

https://www.tradera.com/item/1001/715984444/volvo-[…]

Bytte tändspole det första jag gjorde. I[…]

Volvo appen

Fler som fått problem att starta värmar[…]

Tack för svar, så milen 27000 på[…]