Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av NCR
Jo, jag tänkte bara fråga lite allmänt om kopplingen och hur länge den kan tänkas hålla. Jag har som jag har sagt tidigare en husvagn, dessutom är jag nybörjade på att ha det och alltså även nybörjade på att backa med ett 7 meter långt släp vilket fick till följd att det luktade som gammal rutten & bränd grillkrydda efter första inbackningen på en campingplats. Inte så att jag stod och slirade med högt varv men visst måste man slira något på den för att kunna få in åbäket med lite "presision". :)

Så allt eftersom semestern gick fungerande det här med backandet också bättre och bättre så nån mer gång med denna stank blev det inte, men visst är man lite fundersam på hur längre räcker egentligen en koppling vid "tung användning"?
Användarvisningsbild
av CarMan
svårt att svara på, men dom håller längae, så oroadig inte

---------
automat är bra trevligt.
Användarvisningsbild
av henka35
Jag hade en SAAB 9000 som jag fick byta kopplingen på vid 28000 mil. Så den håller nog bra länge. Vi har på jobbet en V70 D5 som gått 38000 mil och den har inte fått någon ny koppling.

/Henrik
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Omöjligt att svara på. En gubbrusning med efterföljande stinkkoppling kan ju slita lika mycket som 5000 landsvägsmil. min kollega fick byta på sin V70 efter att tokslirat vid husvagnsbackning. Han fick "brännskador" på lamell/svänghjul. Hasn hade rullat 15.000 mil.

Lär dig backa så bra att du kan backa på tomgång utan att slira så håller kopplingen i evighet. Om jag backar längre sträckor har jag alltid kopplingen 100% uppe.
av NCR
VolvoB20 skrev:Omöjligt att svara på. En gubbrusning med efterföljande stinkkoppling kan ju slita lika mycket som 5000 landsvägsmil. min kollega fick byta på sin V70 efter att tokslirat vid husvagnsbackning. Han fick "brännskador" på lamell/svänghjul. Hasn hade rullat 15.000 mil.

Lär dig backa så bra att du kan backa på tomgång utan att slira så håller kopplingen i evighet. Om jag backar längre sträckor har jag alltid kopplingen 100% uppe.
Japp, det kändes inget vidare efter den där första gången, men sen gick det bättre. Min bil har gått 1200 mil.
av S60AWD2.5T
Jag har bytt på VW jetta efter 1700 mil. Ja just sjuttonhundra.
Hon var dryga 70 däremot hon som körde bilen.
Så livslängden är svår att gissa.....

Det börjar bli hög tid att bagageutr[…]

Till och från så hackar bilen lite vid[…]

V70 1,6 Diesel rycker

Jag har själv bytt tre av mina fyra spridare […]

Funderar på att leta lite på skroten e[…]