Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej.

Jag har lånat en V70N -04 och den skakar precis som att den har obalans i bakdäcken. Jag har googlat och detta fenomen verkar vara "standard" på många av dessa bilar. Det finns en hel uppsjö av trådar som behandlar ämnet, men ingen som jag finner något direkt svar i.

Nu när bilen har funnits i över 10 år så borde någon tämligen kommit på varför dessa bilar beter sig som de gör?

Och, nej, jag behöver inte hjälp med felsökningstips så som "har du balanserat däcken?" osv. Jag är endast ute efter om någon sitter inne på svaret VARFÖR så många rapporterar om obalans i bilarna (läste om bilar som var helt nya också hade obalans).

Hoppas någon sitter inne med det magiska svaret. :)
TurboSpinn skrev:Hej.

Jag har lånat en V70N -04 och den skakar precis som att den har obalans i bakdäcken. Jag har googlat och detta fenomen verkar vara "standard" på många av dessa bilar. Det finns en hel uppsjö av trådar som behandlar ämnet, men ingen som jag finner något direkt svar i.

Nu när bilen har funnits i över 10 år så borde någon tämligen kommit på varför dessa bilar beter sig som de gör?

Och, nej, jag behöver inte hjälp med felsökningstips så som "har du balanserat däcken?" osv. Jag är endast ute efter om någon sitter inne på svaret VARFÖR så många rapporterar om obalans i bilarna (läste om bilar som var helt nya också hade obalans).

dels har dom en dum konstruktion som gör att skit under bilen slungas ut å in i fälgen, blir en luftvirvel som slänger skiten rakt in i bakfälgarna, där de fastnar. de finns dock speciella vingar/luftriktare på volvo å köpa som man skruvar på bärarmarna bak som rätt effektivt förhindrar detta.
dock ingenting som sitter standard på bilarna... lite märkligt.
Intressant Xuri, har du, och/eller någon annan, framgångsrikt lyckats avhjälpa problemet med de här vingarna? Konstigt att ingen jag pratat med på Volvo/Bilia har nämnt detta för mig som en möjlighet. Pratade senast idag med en mek på Volvo som gav mig "obalans i däcken, testa balansera". Jag ska f.n gå till botten med detta och konstigt som just trådskaparen skriver att ingen tydlig lösning finns dokumenterad.

/sjukt trött på vibrationerna
FullRulleNu skrev:Intressant Xuri, har du, och/eller någon annan, framgångsrikt lyckats avhjälpa problemet med de här vingarna? Konstigt att ingen jag pratat med på Volvo/Bilia har nämnt detta för mig som en möjlighet. Pratade senast idag med en mek på Volvo som gav mig "obalans i däcken, testa balansera". Jag ska f.n gå till botten med detta och konstigt som just trådskaparen skriver att ingen tydlig lösning finns dokumenterad.

/sjukt trött på vibrationerna

Jag jobbade som volvomek på volvo för typ 5-6 år sen å monterade detta på ett par bilar som jag vet hade strul med detta å om jag minns rätt så kom ingen av dom tillbaka å klagade i alla fall.

har för mig man bara borrade ett hål å drog i en typ plåtskruv för fastsättningen. ska se om jag hittar några bilder på dessa bitarna.
Detta forum är ju underbart, svar efter bara en liten stund! :D

Jag har faktiskt sett att vissa V70 har något på länkarmarna bak då jag kört bakom dom i köer osv. Hm ska kolla detta på denna bil.

Det är ju inte helt osannolikt att det är luftströmmen som gör detta med bilen, om det är någon form av felkonstruktion.

Tack! :)
TurboSpinn skrev:Detta forum är ju underbart, svar efter bara en liten stund! :D

Jag har faktiskt sett att vissa V70 har något på länkarmarna bak då jag kört bakom dom i köer osv. Hm ska kolla detta på denna bil.

Det är ju inte helt osannolikt att det är luftströmmen som gör detta med bilen, om det är någon form av felkonstruktion.

Tack! :)

japp både s60 å v70isar har samma länkarmar bak å man ser de klart å tydligt om man ligger bakom en bil med dessa på !!
de är dock inte speciellt vanligt å se !

vet inte om volvo varit rädda för å medge ett "fel" å inte gått ut med att man kan montera detta eller varför de varit så tyst om de...
men om du frågar mig så är de helt klart värt å prova montera detta samtidigt som man rengör fälgarna bak med typ stålborste å avfettning :)

vet många v70is som jag stått å slått fälgarna med slägga för att tömma på typ 10mm tjocka skitlager.

Problemet finns dokumenterat i VIDA så om bara Mekarna finge en stund att hålla koll så vore problemet löst för lääänge sedan. Men man jagar väl skiten ur dom i MAMMONS namn istället för kvalitet. Vem är förvånad- inte jag iaf.
Jag besökte en Volvoverkstad för en tid sedan där endast 1 person kunde VIDA !!! av 7 möjliga..... :-O)
wissel skrev:

Problemet finns dokumenterat i VIDA så om bara Mekarna finge en stund att hålla koll så vore problemet löst för lääänge sedan. Men man jagar väl skiten ur dom i MAMMONS namn istället för kvalitet. Vem är förvånad- inte jag iaf.
Jag besökte en Volvoverkstad för en tid sedan där endast 1 person kunde VIDA !!! av 7 möjliga..... :-O)
wissel detta brukar inte stå i vida utan bland volvos tekniska journaler å nej de är inte så många som är hemma på att söka på dessa grejer.
de är svårt å hitta bland tekniska journalerna. å de handlar mestadels inte om hur mycke tid mekarna får, de är oftast några få utvalda med lite mer kompetens än resten av gänget som kolla Tekniska journaler å håller på med dom lite värre grejerna.
skulle tippa på att 80 procent av mekarna i en volvo verkstad är "kompontentbytare / allmän service" dom resterande 20 gör dom lite tyngre å mer avancerade grejerna.

Kan tilllägga att min fortfarande fungerar me[…]

Volvo appen

Hade problem med klimatstart via app för n&ar[…]

Stefans 968

Ansökte om ny skylt. IMG_1262.jpeg

Du er inne på noe der. Jeg trodde ikke jeg s[…]