Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sportis43
Hej! Här är en hojåkare som är alldeles för effektstörd;) Först nu i 40 års åldern har jag skaffat mig en bil som faktiskt rör sig lite:) Tänkte höra lite med insatta i modellen lite:) Bilen går som sagt riktig riktigt bra, det är en fullservad 2006:a med 13 000 mil, det sitter avskärmat sportluftsfilter konmodell, samt att det är uppmärkt BSR som jag misstänker att även bilen kan vara chippad? I höstas så sattes det på ett ferritasystem fram till katten. Brukar bara systemet även tillsammans med luftfiltret ge mer hk?

Då jag aldrig haft en turbobil innan, så skall jag ändå beskriva karaktären, när man kör iväg så "hör" man ett sug ljud nar man gasar på vid låga varv, som försvinner när varven ökar (bilen sparkar iväg rejält :D) när man släpper gasen vid växlingar så blir det ett "dumpljud" skall det vara så normalt? Misstänker att det är inställt så med wastegaten?

Misstro mig inte att jag tror att bilen är fel eller trasig, det går bra satan, och jag tror det är mer än 210 hk..?

På en kort motorvägstripp påfart och avfart, trots en nedbromsning, med lätthet 200 knyck, trots det även är lite uppför. Finns det något sätt att ta reda på om bilen är påställd?

Bilen har Teknikpaketet, och ganska ovanlig inredning, ljust delskinn och ljusa golvmattor. Mycket nöjd med köpet, Volvo är tryggt! Då man även har en V70 så kändes även en S60 som ett bra bilval :)
Användarvisningsbild
av Jackson75
Jag funderar på vad du egentligen vill veta, eller undrar med ovan inlägg? :)
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Du kan ju kontakta BSR och fråga via regnummer. Nej du får inte mer HK av luftfilter och sportavgas. Sportluftfiltret gör spool-up går snabbare och man kan få dump-ljud men det kan pajja lmm. Just konfiltret skulle jag nog plockat bort för den är svår att avskärma från värme. Sportavgaset ger lite skönare turbosång samt du blir av med avgaser snabbare och turbon avlastas lite i värme. Skall du få mer skillnad bör man sätta dit ett 3" dp.
Löjliga priser XC70

https://www.tradera.com/item/1001/715984444/volvo-[…]

Bytte tändspole det första jag gjorde. I[…]

Volvo appen

Fler som fått problem att starta värmar[…]

Tack för svar, så milen 27000 på[…]