Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av turbomatad
Har Felkod för lambdan 284: ECM-28E0
Motor D5244T4
Satt och letade både begat och nytt på nätet.
Vissa skrev främre och bakre lambda. Hur vet jag vilken det gäller?
Lr är det att vissa skriver främre sonden i katten som lambda lr är det också en lambda?
Tror även jag har typiska ryck vid lätt belastning. Tycker även att jag har hög förbrukning.
av repsej
Har samma bekymmer själv.. har dock för mig att det sitter en lambdasond(syremätare)och en tempmätare efter turbon och ytterligare en tempgivare vid partikelfiltret? är inte helt hundra..

provat att bara radera felkoden? jag gjorde det idag och den har inte kommit tillbaka än iaf
Jag var in på Volvo och raderade den, men som han sa är det rött så är det ett bestående fel. Får upp motorsystem service erfodras. Det kan ibland försvinna av själv men kommer alltid tillbaka, ibland efter 10min ibland efter någon dag. Jag har kört så här länge. Till en början kom det upp motorsystem service erodrfas med en 1-2 månaders intervall. Nu är det mest hela tiden.
som sagt står det 284: ECM-28E0 lambdasond för låg signal.
Vart hittar jag den? Det finns ju flera sonder.
av MickeM
Är felkoden rätt skriven?
Jag hittar den inte.
Dvs ECM 28E0 =????

Läste Volvo ut den?
MickeM skrev:Är felkoden rätt skriven?
Jag hittar den inte.
Dvs ECM 28E0 =????

Läste Volvo ut den?
Ja, se bifogad bild.
IMG_20190209_133649.jpeg
IMG_20190209_133649.jpeg (50.5 KiB) Visad 1550 gånger
Skickat från min ONEPLUS A5010 via Tapatalk

av MickeM
Om du nu har VIDA kan du ju söka vidare på felkoden.
Jag har inte VIDA, och felkoden finns inte i mitt register.

Att den inte nämner VILKEN sond det gäller, så gissar jag att sonderna anses felfria, och det är värderna den larmar om.

Du kan ju se över turboröret noga.
Vanligt att det spricker på dieslar, med tjuvluft in, och luftläckage ut, (vid turbotryck) som följd.
Även nån klamma vid turbon som lossnar.

Men jag är låååångt ifrån säker.

Det är samma slang på alla tre bilderna[…]

Fick tillbaka den efter nästan 3 måna[…]

@fjohan82 , Du kör vidare något &ari[…]

Som jag förstår så tvärdog b[…]