Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena!

Jag har blivit erbjuden att köpa ett par xenonstrålkastare från en V70 -06 till min V70 -01(halogen) för en vettig peng. Jag har kollat runt på olika forum om hur man byter dessa strålkastare utan att klippa i befintliga kablar, eftersom det är olika kontakter. I dagsläget finns det inga firmor/företag som säljer adapterkablar. Men man kan tydligen göra egna adapterkablar som man monterar mellan dom befintliga kablarna på bilen till dom nya lyktorna. Pm:a en kille på garaget som hade gjort liknande, men har inte fått något svar (ingen lust att svara eller aldrig inne längre ??:-/ ).

Så min fråga är om det finns någon här som har gjort liknande adapterkablar och/eller har en "lathund" på hur man går tillväga?

Jag vill inte göra som det beskrivs i denna tråd http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 42&t=10401, då man måste klippa och löda, vilket gör det bara väldigt krångligt när man ska byta tillbaka till dom ursprungliga lyktorna vid besiktning.

Tack på förhand!

Mvh / Jocke
Om du inte vill klippa i bilens kabelstam så får du leta reda på bilar på skroten där du kan plocka kabelstam från både en -01 och -06 med rätt kontaktstycken så du kan plocka bort den adaptern när du behöver. Jag hade gjort på det viset. Annars kan du sälja lyktorna till mig då mina börjar bli dåliga ;)
Ja, jag är inne på liknande faktiskt. Skiljer det något på kontaktstycken till lyktorna (halogen/räfflade glasen) mellan årsmodellerna 2001-2004?
Samt skiljer det sig något på kontakterna till xenonlyktorna mellan årsmodellerna 2005-2007?

Eftersom jag inte har någon bilskrot nära mig som har "nyare" volvo, så blir det till att ringa runt till olika bilskrotar runt om i landet och göra en förfrågan. Då vill man helst vara lite förbered på om man kan ta från olika årsmodeller, om du förstår.

Men hur gjorde du exakt när du gjorde egna adapterkablar? Du har inget enkelt elschema att bidra med? ;)
Glöm inte nivåregleringen bara (bl.a. sitter en givare i bakvagnen som pratar med ställdonet i strålkastaren via mjukvara, som med största sannolikhet saknas i din bil) samt att bilprovningen säkert kommer att ha åsikter.
Inte så roligt att möta en bil med för högt ställda xenon i mörker.....
kebabpizza skrev:Glöm inte nivåregleringen bara (bl.a. sitter en givare i bakvagnen som pratar med ställdonet i strålkastaren via mjukvara, som med största sannolikhet saknas i din bil) samt att bilprovningen säkert kommer att ha åsikter.
Inte så roligt att möta en bil med för högt ställda xenon i mörker.....
Som jag skrev tidigare så kommer jag skifta tillbaka till halogenlyktorna vid besiktning just för att det nog är alldeles för mycket jobb att montera nivåreglering mm. Men enligt han jag köpte lyktorna av, som för övrigt jobbar på volvo, sa att det går att justera dom "manuellt". Fast det kanske inte går att justera utan givarna?
Volvo appen

Hade problem med klimatstart via app för n&ar[…]

Stefans 968

Ansökte om ny skylt. IMG_1262.jpeg

Du er inne på noe der. Jeg trodde ikke jeg s[…]

Ingen bromsverkan höger fram

En V70 2.4 170hk 2003. Bilprovningen visar perfekt[…]