Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av haxpet
Jag har varit på en lite längre resa med bilen och då använder jag farthållaren (cruise control) i princip hela tiden. Lägger man den på 10+ så bryr inte farbror blå om att stoppa en och man gör en helt ok fart.

Men efter en korsning när jag skulle lägga igång den igen så funka det inte. Det lyste "Cruise" i displayen. Men jag fick aldrig dit "cruise-on" som det står när den är påslagen.

Efter att ha stannat och startat bilen så funkar den igen. Men det skulle vara kul att veta varför den la av?
Användarvisningsbild
av Ericsson
På vår V70 så bytte dom givaren till bromspedalen och det löste det hela. Det var felkoder satta för detta så åk in och låt dom läsa av ev. felkoder.
av haxpet
Det kan va att det är bromspedalen som strular lite. Men efter att jag stängt av bilen och startat igen så funkade allt som det skulle.

Men det kanske går att läsa av felkoderna i alla fall.
Användarvisningsbild
av hemglass
haxpet skrev:Jag har varit på en lite längre resa med bilen och då använder jag farthållaren (cruise control) i princip hela tiden. Lägger man den på 10+ så bryr inte farbror blå om att stoppa en och man gör en helt ok fart.
hej Haxpet 8)
Om man lägger sig på 10 + enl hastighetsmätaren så visar den nog ganska rätt 8) så farbror blå bryr sig inte då ...(beror iofs vilken dimension på däcken du använder, men enl min V70 så är det så ) 8) 8)
Användarvisningsbild
av henka35
Säkert givaren på bromspedalen. Jag fått byta den på min bil. Exakt samma beteende som du beskriver hade jag.

/Henrik
Användarvisningsbild
av _Rick_
Cruise-ON ? är det nån ny 05 grej? så står det inte på min
av haxpet
Ja, det är nog lite nyare. Min bil är en -05 och den har så. Men min gamla S60 från -02 hade bara "Cruise"

Min mätare visar ca +5 km/h för mycket vid 100. Och det är enligt dom mätartavlor som man kan se längs vägarna.

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]