Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gaggi77
Hej

Hoppas någon kan hjälpa mig angående AC-n som inte fungerar.
Det gäller Volvo S60 2.4, 2002, 26500 mil.

Vid tryckning på ac-knappen ON så startar inte AC-kompressor. Provade med en strömkabel att koppla direkt från 12V plus kabel till kompressor och då drar magneten in lamellen och börjar snurra men ingen kall luft kommer i kupén. Det finns två felkoder som kommer nedan.

1. AC Kopplingsrelästyrkrets - intermittent
2. AC-tryck, givare felaktig funktion - intermittent

Finns någon kunnig som kan hjälpa till med tips och råd?

Tack för hand
Användarvisningsbild
av Nexus
Tryck på ventilen med en mejsel. Pyser det finns det ju iallafall något kvar i systemet...
Annars blir det lämna på en liten provtryckning av ac. Vissa brukar ha gratis provtryckning...
av Per L
Gör som Nexus föreslår! Fast trycka på ventilen och se om det pyser ger inte mycket information som du har nytta av.

När du fått reda på vad som är felet så kan du själv ta ställning till hur du vill göra. Lämna in eller fixa själv (det senare dock olagligt om det gäller att hantera R134a!).
Är det "bara" en del köldmedia (R134a) som saknas (och det finns något kvar= det pyser i ventilen) så kan du, om du är mycket händig och påläst, fixa det själv.

Det finns oerhört mycket skrivet om AC-problem på nätet och hur man kan fixa det själv. Det är bara att söka så har du att göra med att läsa den närmaste veckan.

Just nu finns det en sats att köpa på Blocket som man använder för att fylla på ett AC-system som har för litet köldmedia ( http://www.blocket.se/stockholm/A_c_paf ... 0.htm?aw=1 ). Alldeles för dyrt jämfört med om du själv lyckas importera en sådan sats (är visst förbjudet att handla med sådant inom EU) men i alla fall.

Jag har själv fyllt på min SAAB med en sådan sats och det gick mycket bra. Men fallgroparna är många så det gäller att veta vad man gör. Och så är det ju olagligt att själv hantera R134a om man inte har tillstånd.

Per L

PS! Det är helt normalt att det sakta läcker ut R134a från ett AC-system i en bil. Att behöva fylla på efter 10 år kan betraktas som helt normalt. Det finns en stor "extra mängd" R134a i ett AC-system i en bil så det kan pysa ganska länge innan man märker någon försämrad kyleffekt i systemet.
av Arnold
Per L skrev:Jag har själv fyllt på min SAAB med en sådan sats och det gick mycket bra. Men fallgroparna är många så det gäller att veta vad man gör. Och så är det ju olagligt att själv hantera R134a om man inte har tillstånd.
Vilka är fallgroparna?
av Per L
För det första är det ju inte säkert att det är brist på R134a som gör att ACn inte går. Det kan ju också vara ett mekaniskt fel (def kompressor, def koppling, def givare, def fläkt mm)

Har man eliminerat alla mekaniska fel kan det beroende på felsymtomen tex vara för litet R134a, för mycket R134a, fukt i systemet, stopp i systemet mm

Skall man fylla på i systemet så är frågan hur mycket mer man skall fylla på! Det får inte bli överfyllt.
Finns det som på min SAAB ett litet fönster på torkaren där man kan se hur det bubblar kan man fylla mha detta fönster och hur det bubblar.
Finns det inget fönster kan man fylla på "gehör" (tex tills det börjar kyla) och vara nöjd med det.
Näst bäst efter att väga mängden R134a är att koppla in ett manometerställ och se hur hög- och lågtrycket beter sig.

Och allt detta förutsätter att det finns gas kvar i systemet så att det inte kommit in fukt för då måste (om man skall göra det ordentligt) systemet tömmas på R134a, bytas torkare, kollas tätheten, vacuumpumpas och fyllas på en viss bestämd mängd R134a (mäts i gram). Om jag har förstått det hela rätt så är det som jag beskrivit senast man alltid skall göra eftersom reparatören måste förvissa sig om att systemet är tätt innan ny gas får fyllas på.

Och så skall man ju vara behörig att hantera R134a också!

Per L
en icke behörig novis som trots det hittills lyckats hålla igång sitt AC-system
av lennart lundberg
Hej!

En länk till ”farsan”.
http://www.fam-bjork.se/citroen/AC/gds.html
Börja med som tidigare tipslämnare, tryck på påfyllningsventilen och se om du har köldmedel kvar i systemet.
En läcksökare som hjälpmedel exempel D-Tek för lokalisera eventuellt läckage.

Lennart
Volvo appen

Hade problem med klimatstart via app för n&ar[…]

Stefans 968

Ansökte om ny skylt. IMG_1262.jpeg

Du er inne på noe der. Jeg trodde ikke jeg s[…]

Ingen bromsverkan höger fram

En V70 2.4 170hk 2003. Bilprovningen visar perfekt[…]