Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvis
Då jag tidigare installerat AEM och styrbox samt laddat ner applikationer till parkeringsassistansen va de nu dags att få sensorerna på plats!

Till min hjälp hadde jag den alltid så hjälpsamme Herr Reddiz!

Innan dagen började såg bilens bak ut så här:

Bild

Bort med hjul, borra ur popnitar i hjulhus till innerskärmar och annat jox, ur med mattan i bakluckan, skruva ur 4 st bultar och sen voilá!
Naken i baken! :oops:

Bild

Under tiden jag tvättade rent och förberedde för kabeldragingen i stötfångar höljet (det innre) så borrade Reddiz hålen, de gick hur bra som helst utan volvos 250 Kronors special verktyg (hålpunch).
Konisk 31mm Borr gjorde samma jobb gratis!!

Bild

Förborrat 9mm hål....

Bild

Bara trycka dit sensorerna när hålen va upp borrade....

Bild

Klart! Allt monterat, de blev klockrent! Eller hur?! :wink:

Bild

När dagens kneg va slut så såg baken ut si så här!

Bild

Va ska man ha detta till då kan man undra, kan inte Volvis backa utan hjälp?

Ärligt talat neee jag har inte ens körkort :twisted:
Nerå de är grymt skönt att bara backa tills det börjar pipa sen piper det mera intensivt och till sist tjuter de nonstopp, då har man ca 10 cm kvar till hindret!

Den börjar varna redan när det är 1,5M till bakomvarande hinder!

Sen är de juh så, Flest prylar vinner....... :twisted:
Senast redigerad av 1 volvis, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av _Rick_
Snyggt jobbat. Du verkar vara duktig på montering och moddning.

Det verkar onekligen smidigt med backvarnare. Men jag tycker det är skitfult. Hade vart snyggare om de satt nere i det svarta tex. Så kanske de inte hade synts lika mycket.

Har en AEM liggandes och kabelsats. Man kanske skulle montera in det.. Då har jag nästan allt som man kan få i bilen förrutom aut avbländning och regnsensor
av BoinK
Hur fick du sensorer i samma färg som lacken.
Målade du själv eller gick det att beställa från volvo?
Användarvisningsbild
av Loner
Bra jobbat som vanligt...

/L
av volvis
De lackades idag.... reddiz hjälpte mej med det, då jag inte har t¨ålatmodet att vänta på att de ska torka.....
av S60AWD2.5T
Snyggt jobbat.
Alltid lika roligt at se dessa bildreportage.
Tack :P
av sillen
Vad är AEM??
Lite novis!
:)
av volvis
_Rick_ skrev:Snyggt jobbat. Du verkar vara duktig på montering och moddning.

Det verkar onekligen smidigt med backvarnare. Men jag tycker det är skitfult. Hade vart snyggare om de satt nere i det svarta tex. Så kanske de inte hade synts lika mycket.

Har en AEM liggandes och kabelsats. Man kanske skulle montera in det.. Då har jag nästan allt som man kan få i bilen förrutom aut avbländning och regnsensor
Självklart ska du montera in dem... varför inte... :wink:
alltid rolig med grejjer....

Finns en del roliga applikationer till AEM

Sillen---> AEM är en Acessory Electronic Modul dvs en tillbehörs modul som gör att vissa eftermonterings grejjer kan kommunicrea med bilen på bilen egna språk så att säga! En konveter mellan analoga signaler till CAN signal (data).
Användarvisningsbild
av TopGear
Har en kompis som satt i baksätet bakfull när jag körde honom en gång. När det var dags att fickparkera började backvarnaren att tuta. Frågade honom hur långt till jag kunde backa men han sade bara "Backa på". Efter ett tag började det tjuta om backvarnaren så jag frågade om jag inte skulle stanna, han svarade "Backa på, jag har dragkrok".
Seriös kille :D
/T
av sillen
Tackar för infot!!

Är det en bärarmsbussning som håll[…]

Tmap sensorn är bytt och egr är bort pro[…]

Välkommen ut i trafiken

Om jag komer ihåg rätt så är[…]

Felkod B5

Låter ungefär som det jag hade på[…]