- fre 28 jul 2006, 23:02
#53114
Hej,
Motorn i min V70- 04 (B525T4, man) kan ibland tveka vid acceleration på låga varv och i låga farter. Har bara märkt det vid relativt låg motortemp, typ 5 minuter efter start.
Den "typiska" känningen är när man vill komma igång från stopp, eller på väg från en korsning/rondell och man ger gas, men inget händer... instinktivt ger man mer syra och sen efter någon sekund eller sekunder släpper det och motorn drar som den skall igen!
Detta sker såväl före som efter stift/luftfilterbyte så det spelar ingen roll tror jag. Tror därför mer på någon styrfunktion / adaption / turbotryckstyrning som inte får rätt värden och "stryper" motorn under korta moment, men varför så ryckigt? Det kan väl inte vara ETM:en som jävlas?
Jag vet att man inte skall förvänta sig så mycket med kall motor, men detta upplevs nästan som min gamla SAAB 900 med choke... inget, inget, inget sen släpper ketchupen...
Inga felkoder satta och problemet konstant under två år.
Motorn i min V70- 04 (B525T4, man) kan ibland tveka vid acceleration på låga varv och i låga farter. Har bara märkt det vid relativt låg motortemp, typ 5 minuter efter start.
Den "typiska" känningen är när man vill komma igång från stopp, eller på väg från en korsning/rondell och man ger gas, men inget händer... instinktivt ger man mer syra och sen efter någon sekund eller sekunder släpper det och motorn drar som den skall igen!
Detta sker såväl före som efter stift/luftfilterbyte så det spelar ingen roll tror jag. Tror därför mer på någon styrfunktion / adaption / turbotryckstyrning som inte får rätt värden och "stryper" motorn under korta moment, men varför så ryckigt? Det kan väl inte vara ETM:en som jävlas?
Jag vet att man inte skall förvänta sig så mycket med kall motor, men detta upplevs nästan som min gamla SAAB 900 med choke... inget, inget, inget sen släpper ketchupen...
Inga felkoder satta och problemet konstant under två år.