Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av flyvert
Hej,

Motorn i min V70- 04 (B525T4, man) kan ibland tveka vid acceleration på låga varv och i låga farter. Har bara märkt det vid relativt låg motortemp, typ 5 minuter efter start.

Den "typiska" känningen är när man vill komma igång från stopp, eller på väg från en korsning/rondell och man ger gas, men inget händer... instinktivt ger man mer syra och sen efter någon sekund eller sekunder släpper det och motorn drar som den skall igen!

Detta sker såväl före som efter stift/luftfilterbyte så det spelar ingen roll tror jag. Tror därför mer på någon styrfunktion / adaption / turbotryckstyrning som inte får rätt värden och "stryper" motorn under korta moment, men varför så ryckigt? Det kan väl inte vara ETM:en som jävlas?

Jag vet att man inte skall förvänta sig så mycket med kall motor, men detta upplevs nästan som min gamla SAAB 900 med choke... inget, inget, inget sen släpper ketchupen...

Inga felkoder satta och problemet konstant under två år.
Användarvisningsbild
av CarMan
det skulle kunna vara en MAF som räknar fel.
Användarvisningsbild
av Rirojej
Och för oss som inte vet, vad är en MAF ?
Användarvisningsbild
av Loner
Rirojej skrev:Och för oss som inte vet, vad är en MAF ?
Luftmassegivare

/L
Användarvisningsbild
av flyvert
Borde inte en felaktig luftmassesignal vara tämligen konstant, och även påverka t.ex. lambdavärde, etc. när motorn väl blivit varm (hade lambda 1.0 sista besiktningen)?

Är egentligen inte speciellt besvärad av detta då det uppträder så sällan och bara när motorn är kall, men tror du (CarMan) att verkstan byter LMM inom ramen av mitt trygghetsavtal om jag begär det?

Har påpekat detta vid de senaste två servicarna så jag har fått felkoder kontrollerade och de senaste programvarorna nedladdade för ETM, etc. men det hjälpte inte.
Användarvisningsbild
av CarMan
flyvert skrev:Borde inte en felaktig luftmassesignal vara tämligen konstant, och även påverka t.ex. lambdavärde, etc. när motorn väl blivit varm (hade lambda 1.0 sista besiktningen)?

Är egentligen inte speciellt besvärad av detta då det uppträder så sällan och bara när motorn är kall, men tror du (CarMan) att verkstan byter LMM inom ramen av mitt trygghetsavtal om jag begär det?

Har påpekat detta vid de senaste två servicarna så jag har fått felkoder kontrollerade och de senaste programvarorna nedladdade för ETM, etc. men det hjälpte inte.
jag ahr varit med om att luftamasse mäteren (MAF) kan räkna lite fel & då håller den sig inom marginalen för att inte sätta nån felkod & det käns då tydligast under kallstart, då bilen behöver mer bränsle.

men det kan ju vara så mycke mer, jag kan ju bara gissa när jag sitter här.
Användarvisningsbild
av flyvert
Tack för tipset, jag har iaf en ny teori att bolla med min mekaniker när jag besöker verkstan nästa gång.

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]