Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Brainy
Någon som kan ta fram anvisningar för detta i Vadis till mig?

Edit: Ja självklart monteringsanvisning för att få tillbaka den också ifall det inte bara är att vända på den första anvisningen :roll:

Ska byta ett fäste vänster bak.

/Anders
Användarvisningsbild
av Brainy
Glömde skriva att det är på en v70N.

Tack! Ska skriva ut den där och försöka få rätsida på det.

/Anders
Användarvisningsbild
av Brainy
Det gick lysande!

Återkommer med en beskrivning med foton hur man gör imorgon!

/Anders
Användarvisningsbild
av Brainy
Så var det ordnat.

Problemet var att fästet under spoilern bakom det vänstra hjulhuset var trasig och att spoilern inte var fastnitat på denna sida. Något som gjorde att den satt dåligt och även lossnade mer ibland.

Bild

Började med att plocka bort batteriet för att komma åt bultarna. Plockade även ur reservhjulet.
Bild

Borrade sedan ur nitarna som sitter framtill/under spoilern på båda sidor, tyvärr så saknades en av dessa för mig.

Bakom batteriet sitter det nu en skumgummimatta fäst, bakom denna sitter spoilern fastsatt med 4st bult, dra bort skumgummit och lossa dessa.
Bild

Nu ska enligt Volvos anvisning kontakterna till antenn och backvarnare lossa, hittade dock ingen sådan kontakt och ingen sladd gick bak i spoilern så jag skeppade detta moment.

Tryck sedan spoilern framåt och dra sidorna längst fram vid hjulhusen utåt så de släpper från fästena. Det kan vara enklare att göra detta när bultarna fortfarande är fastsatta så inte lika mycket handkraft krävs för att skjuta den framåt. Sedan är det bara att dra spoilern rakt bakåt.
Förvara sedan spoilern på icke repande underlag.
Bild

Heter ni Anders så upptäckter ni här att ni köpt för få popnitar och får köra till Bilia med spoilern bortmonterad. :roll: På golvluckan syns även skumgummit som satt över bultarna.
Bild

Fästet sitter sedan dels med torx och dels popnitat. Torxen sitter framtill och är bara att skruva ur. För att få bort popnitarna så måste hjulet plockas av och sedan borras popnitarna ur från hjulhuset. Även här upptäckte jag att det inte nitats korrekt då fästet inte var fastnitat på samtliga ställen, något det var på andra sidan.
Bild

Innan jag monterade det nya fästet så ställ in det som det gamla (ställskruv).

Montera det nya fästet med torx och nita fast.
Bild

För sedan tillbaka spoilern. För att få på den på fästena längst fram mot hjulhuset(där den vita papperslappen sitter på föregående bild) så krävdes det att jag vickade spoilern och förde på den underifrån i framkant. Fästena på sidan är det sedan bara trycka in den i.

Skruva tillbaka bultarna och popnita spoilern i underkant vid hjulhuset på båda sidor. Sätt tillbaka batteri och allt annat som tagits bort -> Klart.

Ser betydligt bättre ut än innan och passformen är något bättre än den på frontspoilern.
Bild

Det var allt för denna gång.

/Anders

Sören: Behöver du av med denna så självklart ordnar vi specialpris åt dig :wink:

Det är ju ett märkligt land, jag tycker[…]

Tråkigt att aviseringarna inte är m[…]

"1975-1984 Volvo 242 244 245 DL Center Cap Hu[…]

Halvljus

Jag har en V50 -11 som jag var och besikta. Jag fi[…]