Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena!
Har ett STORT problem med min S80 T6-00.

Skulle göra en omkörning idag och tryckte lite extra på gasen, plötsligt rycker det till i motorn och bilen tappar all effekt. I "datorfönstret" står det "Motorsystem, service omgående/erfodras(minns ej)". Bilen svarar knappt på gasen utan rycker och kämpar sig fram 200 meter till en bensinstation.

Väl på macken stänger jag av motor och provar att starta igen. Bilen går igång men varvtalet sjunker och motorn dör. Ger jag samtidigt gas (neutral) så är det i princip ingen respons, den orkar inte gå upp i varv.

Lägger jag bilen i drive så kommer jag nån meter sen dör den igen och jag få verkligen ingen respons på gas.

En tanke var först att något av turboaggregaten kunde gått, men då borde det iallafall gå att köra "normalt"?
En annan tanke var att nån spridare gått eller att den tar in luft nån stanns?

Någon som har nån idé... ska iväg på semester på söndag och bilen skall ju med... =/

Tack på förhand!
Mvh Rikard
av zenobia
Sök på ETM här på forumet...

Intressant länk som jag hittade på forumet nyss.. :D
http://home.comcast.net/~donwillson/tech_info.html

Undrar om detta även gäller i Sverige?
"Notice the white sticker hidden by the oil dipstick, white indicates an original ETM, if it is yellow it has been replaced. "

Hehe...
"The construction of this potentiometer is obviously not suitable for the application. Considering that in the life of the car there will be multiple millions of cycles of the throttle, the action of the hard metallic finger tips riding on the soft thick film carbon resistor element is a designed-in shortcoming that will result in an estimated 100% or more, failure rate in the life of the Volvo automobile."
av Rilley
Va på Volvo idag.. visade sig vara Luftmassemätaren.
av zenobia
Härligt... låter billigare än ETM i allafall...
av svensen
Er ikke det i prinsippet det samme da?

(Volvo i Norge gir ingen garantireparasjon på gasspjeldet.

Det norske Forbrukerrådet definerer ETM (gasspjeldet) tilsvarende luftmengdemåleren hos f.eks. VW.
Forbrukerrådet henviser til at dette (luftmengdemåleren) er en slitasjedel og støtter derved ikke ETM-saken).

Sven
av Rilley
Jorå, kommer gå på en 4.000 kr. Men om det var enbart delen eller med jobbet inräknat vet jag inte. Byter den själv på måndag (kommer upp från GBG).

Rätta mig om jag har fel men luftmassemätaren sitter direkt vid luftfiltert. Luften går genom luftfiltret, genom luftmassemätaren och vidare in i motorn.
ETM:en satt väll längre till vänster i motorrummet ansluten till motorn?

Hur som helst, skönt att de inte är något jättejobb!
av svensen
Rilley skrev:
Rätta mig om jag har fel men luftmassemätaren sitter direkt vid luftfiltert. Luften går genom luftfiltret, genom luftmassemätaren och vidare in i motorn.
Det stemmer sikkert – jeg vet i alle fall ikke. Har du anledning til å ta et bilde av hhv. gasspjeldet og luftmengdemåleren når du holder på? Jeg betalte forresten ca. 12.000,- for reparasjonen.........

Mvh

Sven
av zenobia
Rilley skrev:Jorå, kommer gå på en 4.000 kr. Men om det var enbart delen eller med jobbet inräknat vet jag inte. Byter den själv på måndag (kommer upp från GBG).

Hur som helst, skönt att de inte är något jättejobb!
Luftfilter -> Luftmassemätare -> ETM -> Insug
av svensen
zenobia skrev:
Luftfilter -> Luftmassemätare -> ETM -> Insug
Takk!

Sven
av lage1
hade samma problem på min t6-99a fickden bytt på volvo men efter ca 2veck var det samma fel samma visa igen det måster vara något annat fel oxå tycker jag

Det är ju ett märkligt land, jag tycker[…]

Tråkigt att aviseringarna inte är m[…]

"1975-1984 Volvo 242 244 245 DL Center Cap Hu[…]

Halvljus

Jag har en V50 -11 som jag var och besikta. Jag fi[…]