Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tobbej
Problem med släpvagnskontakten på min V70 -06
Allt funkar men när jag bromsar och blinkar samtidigt blinkar båda bakljusen med.
Måste ju va nå jordelivet men skulle behöva koppl schema på allt om nån har. Vet inte var jag ska börja riktigt!?

Mvh Tobbe
av baztubox
Hade samma problem som dig. funkade till och från med olika kärror påkopplade på bilen.

Tills jag en dag då jag hyrde släpkärra på släpvagnscenter i Göteborg varav han frågade vad jag hade för bil. Jag sa volvo V70 -04 då gav han mig en tydligen special koppling som jag skulle ha i mellan släppet och bilen.

Vet inte vad det är för skillnad på just denna han gav mig och på dom andra kontakterna jag haft tidigare när jag hyrt kärra på statoil/preem o.s.v
Användarvisningsbild
av StefanN
baztubox skrev:
Tills jag en dag då jag hyrde släpkärra på släpvagnscenter i Göteborg varav han frågade vad jag hade för bil. Jag sa volvo V70 -04 då gav han mig en tydligen special koppling som jag skulle ha i mellan släppet och bilen.
Det var inte en adapter från den nya standardern till din gamla bara?
av umekille
nyare koppling kan vara så att den +matade kabeln som alltid har ström
t.ex till husvagnsladdning bytts ut till dimbakljusfunktion på släpvagnen.
Har du 1-krets bakljkus måste kabeln byglas så bägge stiften har ström.
av 780xlt
Väcker denna tråd till liv.

Har XC70 -03.
Drar olika släp med jämna mellanrum.

Nu var det dags för besiktning av både bil och släp.
Men släpets belysning fladdrade som en julgran när jag bromsade och blinkade. Underkänt på släpet.
Åkte hem, bytte bil, tillbaka med samma släp och vips så blev det godkänt.

Felet är således i min XC70.
Kontaktdonet vid dragkroken är sprayat och rengjort. Ser ingen trasig kabel.
Likaväl något som ter sig som jordfel.

Tips och idéer va det kan vara?
Volvo xc70 2011 svårstartad

Ok då ska jag testa ditt tips nästa g&a[…]

Det framgär inte om det är en bensin ell[…]

Hög och och låg märken på st[…]

Jag fick samma felkod för några å[…]