Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Paycheck
Hallå, alla skönlirare!

ny på forumet pga funderingar på en s60...

när jag sitter och tittar priser hos handlare så ser det ut som att det är dyrare att köpa efter 11.000 mil än att köpa en som gått strax innan 11.000.
det är klart att det skiljer sig i priser på olika bilhandlare, men det känns ganska övergående...

hört att på en audi kostar ett kamrems-byte ca. 25.000, som ska göras vid ca. 12.000...

är det nån speciell utgift på s60 som man bör tänka på när man funderar på köp?

tack på förhand!
/Peter
Användarvisningsbild
av henka35
Inget speciellt. Kamremsbyte vid 16000 och de kostar si sådär 7000 kr har jag hört.

/Henrik
Användarvisningsbild
av Loner
Nä det är inget speciellt vid 11,
vid 12000 har du en lite "större" service, byta av stift och nått mer har jag för mig, men den servicen kostar runt 5000.

/L
av Paycheck
skönt....

är det nåt mer jag bör tänka på vid köpet....

vanliga fel?

har hunnit kolla lite på forumet och hittat lite småfel, men det känns inte som att det är allt för stora utgifter....
av matzen10
Mig veterligt är det inte mycket modellrelaterade fel.

*Det som kan vara ett aber är fettmedlet på ingående axel till växellådan som kan behöva ett byte = inte billigt. Det fanns alltså en rätt lång serie bilar som hade ett mindre bra fett på axeln. Hur märker du det då? Jo, det går inte helt lätt att få i ettan och/eller backväxeln. Du kan oxå höra ett skorrande ljud när du för växeln i läge. Kolla efter detta!
Om du köper bilen via Volvohandeln så har de ju all dokumentation om vad som åtgärdats via dem så det är bara att be säljaren att få ta del av det materialet.
*Listerna kring fönstren på de främre dörrarna kan behöva bytas då de ger upphov till oljud.
*Jag åkte på att byta vinkelväxeln vid 7.000 mil. Det uppgavs till mig vara "inte så ovanligt". Men det kanske bara rör AWD:erna?

men som sagt, be säljaren kolla upp vad som gjorts på servicar och som garantijobb.
Annars är jag nöjd med min S60 AWD; den andra i ordningen.
Är förvånad över den låga bensinförbrukningen. Stolarna är supersköna. Storleken är rätt (för min lilla familj). Den suveräna förarergonomin. M.m. m.m..

M V H
---> Matz
Välkommen ut i trafiken

Om jag komer ihåg rätt så är[…]

Felkod B5

Låter ungefär som det jag hade på[…]

Däck dimensioner

Skrapar 185/65-15 i skärmarna??? :-/ Vad f&o[…]

Michelin XZX var en nyhet i början på […]