Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fenerim
Hej alla!

Hur mycket skulle det kosta att fixa detta...länkar så får ni se hur det ser ut, ni får kopiera och klistra in på webbläsaren.

Några förslag? Har googlat lite får fram massa sadelmakare, men det kostar väl några tusen lappar
Tänkte på bilklädsel men jag fick inte loss nackstöden på bilen, får jag inte loss nackstöden kan jag inte trä på bilklädseln.

Skulle uppskatta all hjälp

Mvh Aslan
Detta problem verkar vara rätt så vanligt. På min V70-02 Ocean Race hade sömmen gått sönder på samma sätt. Volvo i Karlstad ville ha 10 000:- för jobbet, dvs byta till nytt. Sömmen är special och skall spricka när SIPS krockkudden i stolen löser ut(exploderar). Jag valde att sy ihop själv med sytråd. Jag tog ett prov av befintlig tråd i stolen och gjorde dragprov. Den tråd som motsvarade original tråd var vanlig sytråd av polyester. Sadelmakare kan man glömma, det blir alldeles för starkt. Observera att det är ett säkerhetssystem vi talar om! Hur jag löste problemet får ses som ett råd u.p.a.
Användarvisningsbild
av sthlm
Du har en viktig poäng där "Hasse53".
Själv har jag sytt ihop det med 0.25 flätlina som jag tog från fiskelådan vilket är en galet stark lina som klarar 24kg.
Kanske den borde bytas mot en svagare tråd framöver.
Jag har försökt sy själv men det gick inte bra skinnet var för hårt och nålarna böjde sig bara.
Finns det speciella tråd eller nålar man kan använda?
Jag lyfte ut stolen och ställde den på en arbetsbänk(koppla från batteri+10 min väntan). Sen sydde jag igenom befintliga hål i den gamla sömmen, rätt så pilligt. Det har nu hållit ihop i drygt två år. Om skinnet är trasigt kommer man förståss i ett annat läge. Vad jag kan förstå, går klädsel att köpa löst från Volvo, men det kostar! Kanske är skroten ett bättre alternativ...
Fenerim skrev:Jag har försökt sy själv men det gick inte bra skinnet var för hårt och nålarna böjde sig bara.
Finns det speciella tråd eller nålar man kan använda?
Som jag skrev ovan. Finns nålar för skinn. Raka och böjda. Det va mycket lättare med böjda nålar. Men som sagt skinnet är hårt. När jag lånade nålar fick jag med de speciell tång för att dra genom nålen med.
Identifiering Volvofälg

Min hade också det mesta man kunde ha utom […]

V50 D2 har börjat vibrera

Haloj min V50 D2 har börjat vibrera vid b&ari[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Jag kom över 2st ok för 336-skivor f&oum[…]

Relä K uppbrunnet.

Ok då sitter det "olika" K rel&a[…]