Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tette
Hej!
Har en v70n 03 som mer eller mindre halva bilen bytts på men klonket som kommer när man svänger (typ rondeller) på ojämnt underlag eller kör över fartgupp har jag inte blivit av med.
Har bytt:
Stötdämpare + fjäderbenslagring och fjädertallrik (endast fram, nivomat bak)
Fjädrar
Länkarmar
Avgassystem
Styrleder (inre)
Motorfäste övre
Skivor bak
Klossar fram och bak

Dessutom har en kompetent bilmekaniker gått igenom bilen och böjt och bänt i bilen och inte hittat några glapp. Kan det vara de klassiska stabstagen som man hört så mycket om? Fastän det inte hittats några glapp? Funkar det med Biltemas stabstag (de för 139:- st)
Kan jag som verkligen har tummen mitt i handen byta dessa?
Tacksam för svar!
Tette
Användarvisningsbild
av reo91
Tette skrev:Hej!
Har en v70n 03 som mer eller mindre halva bilen bytts på men klonket som kommer när man svänger (typ rondeller) på ojämnt underlag eller kör över fartgupp har jag inte blivit av med.
Har bytt:
Stötdämpare + fjäderbenslagring och fjädertallrik (endast fram, nivomat bak)
Fjädrar
Länkarmar
Avgassystem
Styrleder (inre)
Motorfäste övre
Skivor bak
Klossar fram och bak

Dessutom har en kompetent bilmekaniker gått igenom bilen och böjt och bänt i bilen och inte hittat några glapp. Kan det vara de klassiska stabstagen som man hört så mycket om? Fastän det inte hittats några glapp? Funkar det med Biltemas stabstag (de för 139:- st)
Kan jag som verkligen har tummen mitt i handen byta dessa?
Tacksam för svar!
Tette
Tradigt att det är så här, men testa att byta stabstagen(kanske hjälper).
Tar ju inte speciellt lång tid att byta så länge de går att skruva av de bara, annars bara en vinkelslip :)
Själv kör jag med Biltemas och de har hållt ett bra tag nu.
Användarvisningsbild
av Vojje
Kontrollera om stagen glappar. Om ja, byt.
Krängningshämmarstagen är för övrigt det första man tittar på vid klonkljud.
Enkelt att kontrollera, enkelt att byta, och förhållandevis billigt.
Användarvisningsbild
av CaptainMorgan
Min "klapprade" vid ojämnheter, och ibland lät det som man knäckte en 2"*2" träregel.
Bytade krängningshämmarstag på ena sidan idag pga glapp i den = blev bättre. såg att gummina under fjädrarna var trasiga på båda sidor: Klyver 2dm slang och trär på fjädern så långt det går ner i tallriken = tyst!
Och provturen på ngn mil så letade jag ojämnheter istället för att undvika dom, och så här tyst har inte bilen varit sedan jag köpte den för 3år sedan..
av Jimmpa711
CaptainMorgan skrev:Min "klapprade" vid ojämnheter, och ibland lät det som man knäckte en 2"*2" träregel.
Bytade krängningshämmarstag på ena sidan idag pga glapp i den = blev bättre. såg att gummina under fjädrarna var trasiga på båda sidor: Klyver 2dm slang och trär på fjädern så långt det går ner i tallriken = tyst!
Och provturen på ngn mil så letade jag ojämnheter istället för att undvika dom, och så här tyst har inte bilen varit sedan jag köpte den för 3år sedan..
Hur menar du med slangen över fjädern? Lät intressant.
av Volvosson
Hade ett gnekande och klapprande ljud på min V70.

Absolut inga fel eller glapp kunde hittas någonstans.
Stagen kollades extra noga - De var helt glappfria.

Efter att kört några månader med detta störande ljud,
byttes stagen ändå då de troligen aldrig varit bytta -
Och dessa stag är ju delar som är enkla att chansa på.

Till stor glädje blev bilen tyst efter detta.
XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]