Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tjärstubben
halloj!

var och köpte en s60 2,4 170hk -01 igår! nöjd å glad tills ja skulle ut med den idag!

det tickar/knackar å följer varvet, men det är bara ibland det låter!
oljan var ganska blaskig!
tänkte först att det var nån lyftare som hängt sig så jag for och köpte olja och filter (mobil1 halvsyntetisk 10w-40) och bytte det å hoppades på att det skulle va tyst! ut och åkte 2-3 mil och sen inbillade jag mig att det tystnade, men sen så kom det tillbaks igen! det kommer och går liksom!

så nu sitter jag här å oroar mig för att det är nått vevlager eller annat kul, kan det va så att silen är igenkleggad så den inte bygger upp riktigt oljetryck?

har filmat så man hör ljudet men vet inte vart man ska lägga upp smidigast, någon som vet?

tilläggas ska att den gått 20k mil och kamrem bytt vid 15k!

tack på förhand
Användarvisningsbild
av Jackson75
Den oljan är väl inte OK för den bilen? Ska väl vara helsyntet.
Användarvisningsbild
av helgonet1
tjärstubben skrev:halloj!

var och köpte en s60 2,4 170hk -01 igår! nöjd å glad tills ja skulle ut med den idag!

det tickar/knackar å följer varvet, men det är bara ibland det låter!
oljan var ganska blaskig!
tänkte först att det var nån lyftare som hängt sig så jag for och köpte olja och filter (mobil1 halvsyntetisk 10w-40) och bytte det å hoppades på att det skulle va tyst! ut och åkte 2-3 mil och sen inbillade jag mig att det tystnade, men sen så kom det tillbaks igen! det kommer och går liksom!

så nu sitter jag här å oroar mig för att det är nått vevlager eller annat kul, kan det va så att silen är igenkleggad så den inte bygger upp riktigt oljetryck?

har filmat så man hör ljudet men vet inte vart man ska lägga upp smidigast, någon som vet?

tilläggas ska att den gått 20k mil och kamrem bytt vid 15k!

tack på förhand

Läs denna tråd!!

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... a&start=15
av tjärstubben
nja som de lät på dom i tråden du skickade helgonet1 så lät de väll ganska normalt!

mitt ljud är lite mer knack, det hörs om man öppnar dörren när man står still, har ju en film på det men vart kan man ladda upp sånt? youtube strular för mig!
Användarvisningsbild
av helgonet1
tjärstubben skrev:om de nu är så att de är en lyftare som låter, skulle de bli någon skillnad om ja byter till helsyntet?
Tror inte det blir nån skillnad, eftersom dessa bilar har mekaniska lyftare. Vilken olja har bilen körts på tidigare?? Kan ju säga att jag själv kör på helsyntet 5-40, jag följer de rekommendationer som står i min instruktionsbok. De flesta kör dessa bilar på helsyntet. Kolla vad som står i instruktionsboken. Om jag inte är helt ute och cyklar så ska det vara helsyntet i din motor också. Är ju likadana motorer i våra bilar enda skillnaden är din är på 170Hk och min på 140Hk.
av tjärstubben
upptäckte idag att det blir tyst då ja trycker ner koppligen!
slut urtrampningslager eller koppling?
har läst att detta fenomen verkar vara "någorlunda vanligt" på dom här bilarna!
volvo ska iallafall få lyssna på den imorn, får se om dom misstänker nått roligt!
Användarvisningsbild
av helgonet1
tjärstubben skrev:upptäckte idag att det blir tyst då ja trycker ner koppligen!
slut urtrampningslager eller koppling?
har läst att detta fenomen verkar vara "någorlunda vanligt" på dom här bilarna!
volvo ska iallafall få lyssna på den imorn, får se om dom misstänker nått roligt!
Ok då kan du nog utesluta det andra som du trodde var orsaken. Detta är också ett "vanligt" förekommande fel på Volvo, tyvärr :roll:
Volvo appen

Fler som fått problem att starta värmar[…]

Tack för svar, så milen 27000 på[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Fantastiskt! Ja 17.5" är riktigt t[…]

Dashcam

Är det någon som har installerat en dac[…]