Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mena
För inte allt länge sedan bytte jag bromskivor, belägg, handbromsbackar back för att ena hjulet kärvade och rullade trögt och att bromsarna var i dåligt skick. Efter montering av nya slitdelar så uppstod ett problem med att färdbromsen fortfarande låg på. Efter att tagit ner bromsarna igen och ytterliggare smörjt upp och filat till dem så fick jag till bromsen efter en provtur med mycket bromsning. Efter det har jag inte haft något problem på ett par veckor.

Nu igår var jag ute och körde och förarsidans däck bak var stekhet igen som förut och man ser på bromsskivan att belägget legat mot bromsskivan.

Vet inte vad jag ska göra. Ska ta ned bromsarna idag och titta på dem igen och smörja upp dem och Oket.
av mena
Om jag byter ok, räcker det med att byta bara problemhjulet eller behöver man byta båda bakhjulen?
av mena
det är färdbromsen dvs inte handbromsen.

jag har nyss tagit ned och motionera kolven, men den är trög. kan efter en stund pressa in kolven för hand, men den rör sig bara nån millimeter och det går mycket tungt.
Användarvisningsbild
av bensinskalle
mena skrev:det är färdbromsen dvs inte handbromsen.

jag har nyss tagit ned och motionera kolven, men den är trög. kan efter en stund pressa in kolven för hand, men den rör sig bara nån millimeter och det går mycket tungt.
Det är nog läge att byta då. Kolven ska helst glida in ganska snällt om man trycker med en polygrip eller liknande. Kan även vara så att bromsslangen är dålig och måste bytas. När slangarna blir gamla löses de upp på insidan och slammar igen och bilder en slags backventil som gör att kolven inte drar sig tilbaka.

Edit: Räcker med att byta det felande oket, det påverkar inte prestandan nämnvärt om oket är okej på andra sidan. Däremot skivor och belägg måste bytas i par då inslitsgraden och friktionen måste vara lika på båda sidor för att få jämn bromsverkan.
av mena
Jag måste vara ärlig och säga att jag faktiskt inte vet om det är färdbromsen eller handbromsen.

Jag har nu tagit lös bromsarna 2 gånger och varit i provkört i mellan och problem hjulet blir fortfarande mycket varmare än de andra hjulen.

Hissar jag upp bilen så rullar andra bakhjulet hur lätt som helst medan problemhjulet rullar hyffsat lätt men det är något som tar i eftersom hjulet som tvärstannar när den kommer ned i tillräckligt låg fart. Och om det är färdbromsen som tar eller handbromsbackarna vet jag faktiske inte.

Det jag kommer på nu som jag glömde testa var ju att skruva upp justeringsmuttern för handbromsvajern och se om hjulet snurrar lättare.
Tidigare (1-2 månader sedan) byttes båda handbromsvajrarna och båda handbromsbackarna. Handbromsbackarna och ena vajern bytte en mekaniker med volvo original medan jag själv bytte 2 veckor senare andra handbromsvajern men valde då istället meknomens. Och det jag tänker på är om det skulle vara så att det skiljer någon liten millimeter eller två mellan vajrarna som göra att handbromsbackarna nyper olika.
Det enda sättet och kolla är att spänna upp justeringskruven och se om hjulet snurrar lättare, i sådant fall bör det vara handbromsbackarna som tar i.

Men det jag tycker låter konstigt med min egen teori om vajern är att hjulet går att snurra ändå så pass lätt. Det är inte alls trögt, inte nu när jag idag mekade.

Så jag är lite kluven. Antingen bromsoket eller handbromsvajern.

Angående oket så kan jag trycka in oket med en polygrip, dock behöver jag använda båda händerna eftersom jag inte klarar att trycka in den med en hand. Men jag tycker inte att jag behöver vålda in den utan bara det att jag inte får kraft nog att trycka in den med en hand.
av nissesvolvo
Oket är ju helt klart inte 100% friskt. Kanske det skulle gå ett tag till men det kommer och kärva mer och mer. Jag kan rekommendera Biltemas ok å det varmaste. Dom har egentligen alldeles för dåliga toleranser, läs glapp, så hur konstigt det än kan låta så är dom bättre än original då dom inte kärvar lika lätt på grund av just dåliga toleranser. Dessutom är dom ju billigare än original. Det går ca 3 Biltema ok på ett original ok. Sedan får man ju hoppas att Biltema i det här fallet, håller en jämn kvalité. Det kan ju annars vara ganska varierande. För 1 mån sedan har jag nu även Biltemas ok i fram. Inte heller där har dom krånglat. Hyfsad passform är det också.
av 2444ever
Om du har loss hjulet o drar tillbaka kolven i oket o sedan sätter tillbaka hjulet med kolven fortfarande tillbakapressad, så borde du kunna avgöra om det är handbromsen som ligger på.
Löjliga priser XC70

https://www.tradera.com/item/1001/715984444/volvo-[…]

Bytte tändspole det första jag gjorde. I[…]

Volvo appen

Fler som fått problem att starta värmar[…]

Tack för svar, så milen 27000 på[…]