Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jackson75
Jag har fått ett knarrande ljud (eller något lågt gnällande) när ratten vrids. När knarrandet hörs så känns det också i ratten. Det känns nästan som att något skaver mot rattstången. Är detta något man kan smörja upp och isåfall var ?
Damasken på rattstången i torpedväggen är en klassiker. Kryp ner vid spakstället och spruta in lite 5-56 eller något innanför damasken så är det tyst sen. Jag sprayade på kedjevax för ett år sedan och har inte haft något problem sen dess.
Användarvisningsbild
av Jackson75
bensinskalle skrev:Damasken på rattstången i torpedväggen är en klassiker. Kryp ner vid spakstället och spruta in lite 5-56 eller något innanför damasken så är det tyst sen. Jag sprayade på kedjevax för ett år sedan och har inte haft något problem sen dess.
Du menar att krypa under innefrån kupén och spraya runt den damask som styrstången går igenom?
Måste man plocka loss damasken eller räcker det att trycka in sprayröret?
Kanske siliconspray funkar om det är en gummidamask?
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Jackson75 skrev:
bensinskalle skrev:Damasken på rattstången i torpedväggen är en klassiker. Kryp ner vid spakstället och spruta in lite 5-56 eller något innanför damasken så är det tyst sen. Jag sprayade på kedjevax för ett år sedan och har inte haft något problem sen dess.
Du menar att krypa under innefrån kupén och spraya runt den damask som styrstången går igenom?
Måste man plocka loss damasken eller räcker det att trycka in sprayröret?
Kanske siliconspray funkar om det är en gummidamask?
Ja precis. Om jag minns rätt är det dubbla damasker, ett skydd och innanför den sitter själva "tätningen", det är den som låter, så dra lite i den yttre så du kommer in och kan spruta lite. Siliconspray fungerar nog hur bra som helst
av Cordings
bensinskalle skrev: fre 22 mar 2013, 23:38 Damasken på rattstången i torpedväggen är en klassiker. Kryp ner vid spakstället och spruta in lite 5-56 eller något innanför damasken så är det tyst sen. Jag sprayade på kedjevax för ett år sedan och har inte haft något problem sen dess.
Här? Är det i utrymmet där stången går in, eller utrymmet mellan plastdelarna?
Screenshot_20241219_092243_Gallery.jpg
Screenshot_20241219_092243_Gallery.jpg (1.06 MiB) Visad 428 gånger
Användarvisningsbild
av Erik Å
På min V70 (det är dock den äldre Mk1 / P80) var det tappen på baksidan av ratten, den som slår tillbaka blinkersspaken, som skavde mot plastkåpan intill.
Gnällde alltid när det var några minusgrader, vem gör inte det :-D Lite vaselin och det blev tyst :-)

Hastighetsspärren har inget med hastighetsm&[…]

App i sensus V90 CC ‘17 T5.

Du må gå til Volvo är så f&[…]

Beställt nya sommardäck, får bli[…]

Byta Batteri V oc vilka funkar

Hur blev det? Funkade det?