Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fenerim
Hej, hoppas någon kan hjälpa mig.
Jag har en Volvo V70 2002 års modell

Min kylarmätare går upp och ner.
När jag kör 30-60 km så visar kylarmätaren som den ska, visaren är i mitten men så fort jag åker i hög hastighet 80-110 km så åker visaren ner, inte längst ner men nästan och bilen får ingen värme.
När jag kommer ner till 50-60 km åker den upp igen till mitten och bilen får värme.
En gång när när visaren var nere ( körde på motorväg ) så stannade jag vid en p plats och körde på tomgång och gav full gas då kom den upp till mitten.

Jag har kollat glykolen och allt är som det ska.
Vad kan det var för fel?? Skulle uppskatta all hjälp

Med vänlig hälsning Aslan
av basberoende
Sätter en 5:a på termostaten med, hade samma fel på min förra v70. Du kan prova täcka för både grillen och det andra hålet i fronten och se om det hjälper.
Användarvisningsbild
av Perra83
Termostaten helt klart. En bensinare blir varm och tappar inte tempen sådär. Har själv haft samma fel. Efter termostatbytet går motortempen upp snabbt och stannar där.
av Fenerim
Tack för alla svar!

Jag är ingen bilexpert så jag undrar vad det kostar att byta termostat + arbete? ca pris?
av Martinhellström
Tar 15 min, och man behöver bara ta ur glykolen ur expansionskärlet(hävert) och hissa bilen snett, så rinner inget ut, tar dom 500 inkl. termostat så har dom bra timmpenning.
av Fenerim
Hämtat bilen och det var termostaten som spökade.
Tack ska ni ha för all hjälp och det blev billigare 550 kr för allt
Användarvisningsbild
av Jackson75
Hur är risken med att få in luft i kylsystemet på dessa bilar, i samband med termostatbyte?
MartinS V60 D4 R-Design

Jag kom över 2st ok för 336-skivor f&oum[…]

Relä K uppbrunnet.

Ok då sitter det "olika" K rel&a[…]

Re: Dörrlås under vintern.

Standard med volvos låskistor.

Jag tror du har Bendix tändsysten på de[…]