Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Har en V70N 170 hkr -07, som är orkeslös, ganska högljudd motor, och ibland t.o.m. ryckig. Den har gått 9000 mil.
Orken kan vara OK i perioder på vintern, men när värmen kommer blir den både slöare och mer "brummig". Då kan den även behöva något mer varv med startmotorn för att starta. I dessa "slöperioder" kan man känna lite ojämn kraft vid acceleration, tydligast på tvåans växel. Därtill blir det lätt att få "kärringstopp" då.
Den orkar gå på tomgång med ettans och tvåans växlar, men med lägre kraft och varvtal än då den är i bra skick.
Har haft den på verkstad för detta ett flertal gånger. Verkstaden säger: inga felkoder, alltså inget fel.

Problemet kan försvinna, dels när den går i "felsäkert läge", då motorlampan tänds. Då går den åter tyst och snålt! Likaså vissa perioder med vintertemperatur.
Den går alltid bra efter service, men slöar ner sig inom 10-40 mil. Förstått att tändningen anpassar sig automatiskt, självlärande" efter service, men för mig går ju självinlärning åt helt fel håll...

Notera, den tappar inte varvtal vid t.ex. frikoppling inför stopp, som förra S80n gjorde med spjällhusfel.

Vore toppen om någon har ett tips!
MVH///Thomas
ThomasB2 skrev:Har haft den på verkstad för detta ett flertal gånger. Verkstaden säger: inga felkoder, alltså inget fel.
"Hej, jag skulle vilja lämna in min V70, ett bakhjul lossnade igår." "Har du felkod? Inte? Inget fel, hejdå!"

Byt verkstad.
MartinS V60 D4 R-Design

Jag kom över 2st ok för 336-skivor f&oum[…]

Relä K uppbrunnet.

Ok då sitter det "olika" K rel&a[…]

Re: Dörrlås under vintern.

Standard med volvos låskistor.

Jag tror du har Bendix tändsysten på de[…]