Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av cre8or
Hej!
Bilen har börjat låta en hel del numera ett typ vasst och skarpt ljud, kanske kan vara lagren i generatorn eller liknande har ingen direkt koll på vad det kan vara. Så jag spelade in en videosnutt och la på youtube så ni med lite mer erfarenhet kanske kan hjälpa till med vad det kan vara för fel. Här är länken :

Tackar på förhand
av Arne
Ligger multiremmen och slår dessutom så beror det på generatorhjulets frinav som inte fungerar. Ljudet låter onekligen som det härrör från generatorn. Styrservopumpen brukar också kunna låta om sig, men det ljudet låter annorlunda.
av cre8or
Är det farligt att köra vidare tro, kan något gå sönder? Har också märkt att den laddar batteriet dåligt,
av lennart lundberg
Bra att veta.
Bilmodell. ? Årsmodell. ? Miltal. ?
Ta bort multiremmen och lyssna om oljudet upphör. Om inte, då har du problemet via kamremmen. Vattenpumpen eller något kullagerljud.
Om oljudet inte är kvar så häng på multiremmen igen och snurra på respektive löphjul som remmen löper via och försök känn/lysta om du misstänker något av hjulen.
Har du tillgång till ett stetoskop som är ett ljudhjälpmedel. Pröva att använde detta för att lyssna på respektive snurrande hjul när motorn är i gång. Missljud.
När du ändå har multiremmen borta kanske det är dags för en ny rem om sprickor finns.
Laddningen kan vara ett helt annat problem.
Batteriet eller kolen i generatorn.
Din sista fråga beror lite på felet som du borde lokalisera för att avgöra faran för att köra vidare.

Lennart
av cre8or
V70N 2001, ca 21000 mil.
Nej har ingen utrustning för att höra & inte heller för att ta bort multiremmen.

Det kan inte vara så att kolen i generatorn är helt slut så att den börjat gnaga på "kolhållaren"? (Aldrig bytt dessa)
MartinS V60 D4 R-Design

Jag kom över 2st ok för 336-skivor f&oum[…]

Relä K uppbrunnet.

Ok då sitter det "olika" K rel&a[…]

Re: Dörrlås under vintern.

Standard med volvos låskistor.

Jag tror du har Bendix tändsysten på de[…]