Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Halloj alla Volvo ägare.

Jag ska bli farsa och det vart bilbyte igår :)

Hittade och har köpt en V70 2,4 140 med 9600 väldokumenterade mil med ett ålders byta ev kam vid 8660 mil.
Den är servad enligt boken och jag har just kört den hem 86 mil enkel väg i snöstorm på skånska höglandet och motorväg på torr asfalt.
Den slickade i sig 0,8l/mil snitt vart 91 km/h och allt funkar som jag uppfattar både maskinellt och elektroniskt.
Fin i lack och kaross och löstagbar orginalkula som ser helt ny ut.
47 loppor gick åket på inklusive en full tank..Bra eller dåligt?
Vad ska jag tänka på nu.. Vad brukar krångla och hur förekommer jag det förutom en reserv på kontot till det som komma skall.

Jag känner mig skitnöjd iallafall och hoppa lillbäsen ochså gör det.

Tack på förhand.
//Olle
Gratulerar till fin bil! :D Det jag hade gjort är att byta olja i växellåda, spelar ingen om det är man eller aut. Jag hade bytt. Sedan hade jag bytt kylarvätska, med volvo orginalglykol. Vid nybilsköp olja och filter till motorn. Länge sedan tändstift byttes? Kanske byta dem också. Detta är det första jag kommer att tänka på..
mikeyman35 skrev:Gratulerar till fin bil! :D Det jag hade gjort är att byta olja i växellåda, spelar ingen om det är man eller aut. Jag hade bytt. Sedan hade jag bytt kylarvätska, med volvo orginalglykol. Vid nybilsköp olja och filter till motorn. Länge sedan tändstift byttes? Kanske byta dem också. Detta är det första jag kommer att tänka på..
Tackar!
All service är gjord enligt servicebok på Volvo och enligt protokollen så borde allt följts där. eller?
Olja till växellådan..(det är en manuell) bör man alltså byta och det är väll något som inte ingår i service på volvo normalt?
Tändstift ska jag byta pronto då dessa förmodligen inte är bytta trotts åldern då den bara hade gått 8700 mil vid senaste service.
/Olle
Tjena.
Då får man gratulera till både bil, och en blivande far.

Jag har själv en V70 -01 170hk 18100mil.
Har haft den i 5år nu och är mycket nöjd med min.

Har bytt spindelleder, vilket är vanligt förekommande på denna modellen. (Volvo överlag).
Gasspjället har krånglat, men mitt räckte det med att lossa och regöra.

ECC:n bråkar lite ibland, nått spjäll som inte riktigt vill öppna. Lutar väl åt någon spjällmotor skulle jag tro. Har inte blivit färdig med felsökningen på den än.
Slitdetaljer så som bromsklossar etc är nog inte lönt att gå in på.

Stötdämpare är bytta, men jag bytte från vanliga till nivomat. Mest för att jag ville ha sådana. :)
(Min bil vart sänkt 55mm innan, och det tröttnar man på ganska fort!)

Hoppas att det blev någon liten klarhet :wink:
Jag tänker inte byta ut min bil iaf, så jag får hoppas att du blir lika nöjd med din!
Och om bilen skulle strula så har man ju detta super forum, här brukar alltid finnas någon som vet hur man skall göra!

Lycka till!
Kul att hitta sådana där bilar. Kr/mil i värdeminskning är ju...obefintlig om du jämför med att köpa en nyare bil för hundra tusen mer och samma mil. Du kan skratta när det går sönder något för din milkostnad blir så låg ändå. Lycka till med tillskotten i familjen :D Jo förresten, det finns underhållsschema att skriva ut här någonstans på forumet. Och du, byt olja var 1000 mil :wink: :wink:
Stefan_KG skrev:Tjena.
Då får man gratulera till både bil, och en blivande far.

Jag har själv en V70 -01 170hk 18100mil.
Har haft den i 5år nu och är mycket nöjd med min.

Har bytt spindelleder, vilket är vanligt förekommande på denna modellen. (Volvo överlag).
Gasspjället har krånglat, men mitt räckte det med att lossa och regöra.

ECC:n bråkar lite ibland, nått spjäll som inte riktigt vill öppna. Lutar väl åt någon spjällmotor skulle jag tro. Har inte blivit färdig med felsökningen på den än.
Slitdetaljer så som bromsklossar etc är nog inte lönt att gå in på.

Stötdämpare är bytta, men jag bytte från vanliga till nivomat. Mest för att jag ville ha sådana. :)
(Min bil vart sänkt 55mm innan, och det tröttnar man på ganska fort!)

Hoppas att det blev någon liten klarhet :wink:
Jag tänker inte byta ut min bil iaf, så jag får hoppas att du blir lika nöjd med din!
Och om bilen skulle strula så har man ju detta super forum, här brukar alltid finnas någon som vet hur man skall göra!

Lycka till!
Tackar!
Ett superforum som jag ser det, och jag tar åt mig som förstagångsägare till en volvo.
Kul att det finns människor som kan och vill hjälpa till :) Jag ska ta mig en titt på gasspjället bara solen värmer lite här i norrland och rengöra det redan nu så kanske det håller sig.
Framvagn och bromsrören i gummi ska jag också kolla igenom ordentligt.

Tack tack!
Senast redigerad av 1 pokerormen, redigerad totalt 0 gånger.
Kena skrev:Kul att hitta sådana där bilar. Kr/mil i värdeminskning är ju...obefintlig om du jämför med att köpa en nyare bil för hundra tusen mer och samma mil. Du kan skratta när det går sönder något för din milkostnad blir så låg ändå. Lycka till med tillskotten i familjen :D Jo förresten, det finns underhållsschema att skriva ut här någonstans på forumet. Och du, byt olja var 1000 mil :wink: :wink:
Alltid kul att göra en mindre dålig bilaffär :D

Jo jag vart tvingad att köpa denna då den ser helt ny ut, inte ett synligt stenskott och jag har nu tittat under och över och inte ens minsta rost har jag funnit.. vad farbrorn som ägt denna gjort vet inte jag men han hade deteck konserverat den typ tre gånger under åren som gått.

Jag ska byta olja och filter redan i morgon även om den är ljus som en lagrad päroncider :D

//Olle
pokerormen skrev:Hittade och har köpt en V70 2,4 140

Den slickade i sig 0,8l/mil snitt vart 91 km/h och allt funkar som jag uppfattar både maskinellt och elektroniskt.

Detta är lite offtopic men varje gång jag nämner att jag har en 2.5T från på 209hk säger alla att den bör vara riktigt soppa dryg. Men på motorväg 110km/h ligger förbrukeningen på 0.84l.
0.04l mer i förbrukning för 50hk mer är ju inte alls farligt.

Grattis till en V70, riktigt härlig komfort.
mena skrev:
pokerormen skrev:Hittade och har köpt en V70 2,4 140

Detta är lite offtopic men varje gång jag nämner att jag har en 2.5T från på 209hk säger alla att den bör vara riktigt soppa dryg. Men på motorväg 110km/h ligger förbrukeningen på 0.84l.
0.04l mer i förbrukning för 50hk mer är ju inte alls farligt.

Grattis till en V70, riktigt härlig komfort.
Hej!
Ja det är ett himla jagande på centiliter och ören när man tankar.. Själv jagar jag inte ören utan Laxar.
Men jag är nöjd med förbrukningen såhär långt då det var snöstorm, köer och 130+ då E4:an tillät.
MartinS V60 D4 R-Design

Jag kom över 2st ok för 336-skivor f&oum[…]

Relä K uppbrunnet.

Ok då sitter det "olika" K rel&a[…]

Re: Dörrlås under vintern.

Standard med volvos låskistor.

Jag tror du har Bendix tändsysten på de[…]