Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av DaveC70
Hej!
Såg att Volvo hade söndagsöppet idag, passade på att läsa av mina felkoder på V70:in (V70N -05, Bi-Fuel). Felkoder som visades som aktiva var:

BCM-0012 Hjulsensor vänster fram, mekaniskt fel
CEM-1C06 Styrenhet generator (ACM), elektroniskt fel
UEM-0004 Sirén, kommunikationsfel

Hjulsensorfelet lär väl bero på trasig krans, glappt hjullager eller liknande. Eftersom ABS-lampan tänds efter några hundra meters körning borde det inte vara fel på själva givaren, det borde väl gett felindikering direkt vid start då eller?

Det som ger mig huvudbry är ACM:en, har lyckats få fram att det betyder Alternator Control Module, men det jag inte har fått fram är vart modulen sitter. Han på Volvo var lite "svår" att ha att göra med och verkade inte vilja förklara mer ingående än så, ville väl såklart sälja verkstadstimmar... Därför vänder jag mig till kunskapsbanken på forumet; vart sitter ACM:en? sitter den som en separat modul i generatorn eller nån annanstans?

Är det så att den sitter i generatorn har jag en liten aning om varför den i så fall har gett upp, en "hjälpsam" kompis lyckades med att spilla servo-olja på multirem och dess spännare med ett jävla gnissel och gnäll där som följd. Kan i så fall vara så att det runnit olja ner i fler ställen där det inte hör hemma (möjligtvis i ACM:en...)

Eftersom motorlampan även den är tänd antar jag att ACM:en kan orsaka den? Känns inte som sirénen skulle orsaka att den lampan tänds, inga ytterligare felkoder var vid avläsningen funna som aktiva.

Vad gäller sirénen är batteriet slut i den, därav felkod. Det gör mig så förbannad att man måste köpa en helt ny sirén bara för att batteriet är slut att jag ger fan i det!

i övrigt hittades en massa övriga felkoder (bl a DDM-0025, spegelsignal saknas, PHM-0014, Telefonantenn, signal saknas) vilket jag tror orsakats nån gång av dålig kräm i batteriet. CEM-8A20, Halvljus vänster, för låg signal visas också. Alla dessa koder är funna som inte aktiva, dvs gamla felkoder. Dessutom funkar både spegelmotor och halvljus, båda halvljusen (xenon) byttes i december efter att vänster halvljus sagt upp sig.

Det blev en lång text...
Sammanfattningsvis då, nån som vet vart ACM:en sitter? :)

MVH
David
Användarvisningsbild
av Vojje
Kallas för laddningsregulator på normal svenska och är placerad på generatorn.
Användarvisningsbild
av DaveC70
Vojje skrev:Kallas för laddningsregulator på normal svenska och är placerad på generatorn.
1000 tack! Det tog 13 min att få svar här, underbart! :) Märkligt att man måste beskriva allt enligt helt egna synonymer... Återigen, TACK!
Användarvisningsbild
av Jackson75
Det finns de som lyckats byta batteriet i sirénen här på forumet.
Användarvisningsbild
av DaveC70
Jackson75 skrev:Det finns de som lyckats byta batteriet i sirénen här på forumet.
Har sett det och ev tänkt att ta efter det, men att köpa ny sirén för nöjet att få den att fungera är inte aktuellt. Dumheter! samma sak när jag skulle köpa ny termostat, var tvungen att köpa hela termostathuset för 1200 kr. NÄSTAN så jag gick över till Saab när jag fick veta det... :evil:
Användarvisningsbild
av DaveC70
bensinskalle skrev:Ja den där jävla sirenen är ju en halvkul grej. En kollega till mig blev tvungen att byta och han fick ge 2500 spänn. Han var lagom glad
Kommer aldrig, och då menar jag aldrig, ge 2500 för en ny sirén. Särskilt inte när jag vet att det bara är batteriet som är slut i den befintliga. Tror min självrisk på stöld är under 2500 kr, och VEM vill sno en Bi-Fuel med 42.000 mil på mätaren? Skulle de mot förmodan sno den hjälper nog sirénen föga... :)
Användarvisningsbild
av DaveC70
Johnnie skrev:Byta batteri i sirenen gör du själv för under 200 kr :D
Det här batteriet köpte jag och funkar perfekt. http://www.onlybatterypacks.com/showite ... ID=10444.8

Kolla att du har ordentligt med bromsvätska, jag verkar ha fått alla dom här felen pga för låg nivå trots att den låg över min. :shock: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 19&t=89701
Aha... Stämmer det att själva sirénpaketet är helgjutet, eller är det liksom "öppningsbart"? Finns ju å andra sidan fina kontursågar... ;)

Har faktiskt sett nån tråd om för lite bromsvätska, men det är normal nivå i min. Bytte dessutom klossar bak på bilen för inte längesen så nivån torde ha ökat ytterligare lite i behållaren. Tack iaf för tipset! :)
av Johnnie
DaveC70 skrev:
Johnnie skrev:Byta batteri i sirenen gör du själv för under 200 kr :D
Det här batteriet köpte jag och funkar perfekt. http://www.onlybatterypacks.com/showite ... ID=10444.8

Kolla att du har ordentligt med bromsvätska, jag verkar ha fått alla dom här felen pga för låg nivå trots att den låg över min. :shock: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 19&t=89701
Aha... Stämmer det att själva sirénpaketet är helgjutet, eller är det liksom "öppningsbart"? Finns ju å andra sidan fina kontursågar... ;)

Har faktiskt sett nån tråd om för lite bromsvätska, men det är normal nivå i min. Bytte dessutom klossar bak på bilen för inte längesen så nivån torde ha ökat ytterligare lite i behållaren. Tack iaf för tipset! :)

Ja den är helgjuten, jag sågade upp med bågfil och limmade ihop med 2 komponents superlim och drog några varv eltejp runt skarven.
Du kanske behöver göra ren kuggkransarna, såg du min bild före och efter rengöring? Blev stor skillnad, "skiten" höll på att gnaga sönder givarna. :(
Identifiering Volvofälg

Min hade också det mesta man kunde ha utom […]

V50 D2 har börjat vibrera

Haloj min V50 D2 har börjat vibrera vid b&ari[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Jag kom över 2st ok för 336-skivor f&oum[…]

Relä K uppbrunnet.

Ok då sitter det "olika" K rel&a[…]