Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av labodanda
Hej alla Volvo-kunniga!

Jag börjar inlägget med att skriva några symptom på syrrans XC90-D5:2001 som har 35k-mil på nacken (f.d. taxi):

- Bilen behövde starthjälp för två månader sen. Den andra bilen (hjälpgivare) varvades upp och ner under starthjälpen (kanske inte riktigt klokt?).
- Efter en lyckad start (och av ett misstag) fick startkablarna kontakt med varan och gnistrade medan de fortfarande var kopplade till XC90:n.
- Sedan dess har instrumentpanelen (inklusive hastighets- och varvmätaren) på XC90:n lagt sig då och då. Bilens klocka visar rätt när instrumentpanelen funkar.
- Sedan ett par veckor tillbaka har bilen även slutat växla efter tvåan i automatläge. Man kan växla manuellt som vanligt, dock ibland svarar inte bilen på gaspådrag, hur mycket man än trampar på gasen.

Frågan är: är symptomen ihopkopplade? I så fall, kan det vara en elektronisk styrenhet som pajat efter starthjälpen?

Tacksam för allt råd.
av JohnB
Börjar kännas lite tjatigt och som många påpekat så löser det inte alla problem magiskt men att kontrollera felkoder känns som en bra start i det här läget. Att kabla igång en bil felaktigt kan skada all möjlig elektronik i bilen så det är fullt möjligt att någon styrenhet har fått sig en smäll. Jag har däremot inga tips på om det finns någon annan än CEM som kan orsaka samtliga symptom du beskriver.

/John
Identifiering Volvofälg

Min hade också det mesta man kunde ha utom […]

V50 D2 har börjat vibrera

Haloj min V50 D2 har börjat vibrera vid b&ari[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Jag kom över 2st ok för 336-skivor f&oum[…]

Relä K uppbrunnet.

Ok då sitter det "olika" K rel&a[…]