Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag har nyligen köpt en v70n 2.5t årsmodell 2005 som jag var tvungen att köpa 2 nya vinterdäck till p ga punktering. Efter att dessa monterats har ett klonkljud uppkommit vid vänster framhjul. Jag var in på Bilia som lyfte bilen och servicemannen sa då genast att plastisolatorerna/gummiskyddet längs fjädern var slitet och behövdes bytas.

Jag bad om ett kostnadsförslag och tydligen var han tvungen att plocka ner hela fjädern för att sätta dit ett nytt plastskydd. Så notan för att byta ett sketet plastskydd på en sida skulle hamna på c:a 2100! Googlade på detta och har i forumet hittat flera trådar som beskriver att det inte alls är nödvändigt att montera ner hela fjädern utan att det går helt utmärkt att montera plastdetaljen direkt på fjädern bara bilen är hissad och däcket är borttaget. Har även läst att somliga helt enkelt bara hissat bilen igen så har fjädrarna "lagt sig". Trädgårdsslang har vissa tydligen också använt för att få tyst på klonket.

Vill verkstaden bara lura mig för att tjäna lite extra slantar? Någon som upplevt samma problem? Hur löste ni detta? Vad kostade det? Eftersom att jag har tummen mitt i handen så ligger det när tillhands att jag lämnar in bilen till Bilia, men om det går att lösa på ett bättre sätt utan att behöva plocka isär hela fjädern + att jag inte blir ruinerad/lurad så är det ju bara ett plus.

Tacksam för era inputs :D
Hej stobbart.

För en tid sedan hade jag samma problem på min V70 -01. Jag tyckte det klonkade i framvagnen så jag åkte ner till den lokala Volvoverkstade (Bra bil) för att fråga om ljudet. Jag hade inte bokat tid men innan jag visste ordet av va bilen upphissad och kontrollerad. Snacka om bra service....
Det visade sig att mina isolatorer saknades helt och hållet. Teknikern som hjälpte mig gick genast och hämtade två isolatorer som han monterade. Han behövde inte ta ner fjäderben osv.
Kalaset gick på 200 kr och bilen blev tyst i framvagnen.

/BM
Från början så sitter det inga isolatorer längst ner i fjädersätet. Men det vart problem med oljud så efter det kom det en teknisk journal på problemet och isolatorer fanns att beställa. Och ja bilia är korrekta med att hela fjäderbenet måste plockas ner från bilen och fjädern måste väck för att kunna montera isolatorn. Det andra som beskriv är en plastskena som monteras på det varvet som är näst längst ner, som bara är att knäppa dit med kommer inte hjälpa mot ditt klonkade ljud ifrån fjädern. 2100kr per sida var dock i det saftigaste laget kan jag hålla med.
På min V70 monterades "övre isolatorer" vid en service. Är det plastslang på både övre och undre sida av fjädern?
Tim skrev:Från början så sitter det inga isolatorer längst ner i fjädersätet. Men det vart problem med oljud så efter det kom det en teknisk journal på problemet och isolatorer fanns att beställa. Och ja bilia är korrekta med att hela fjäderbenet måste plockas ner från bilen och fjädern måste väck för att kunna montera isolatorn. Det andra som beskriv är en plastskena som monteras på det varvet som är näst längst ner, som bara är att knäppa dit med kommer inte hjälpa mot ditt klonkade ljud ifrån fjädern. 2100kr per sida var dock i det saftigaste laget kan jag hålla med.
Varför i himmelens namn gå till verkstad o bli rånad , dessutom med en lösning som är lika dålig/bra som en Grön bit Trädgårdsslang ?
Lyft bilen med hjulen kvar, träd på slangen efter du snittat den o vrid den runt med hela sidan neråt. Håller ungefär lika många mil som
Volvos lösning men skiljer 4000 kronor. Jag vet för jag har använt bägge lösningarna.
Blir ruggigt irriterad på dåliga o dyyyra lösningar som verkstäderna erbjuder.
:evil:
Jag saknade ena nedre fjädergummit på min å de klonkade å jävlades, så jag köpte dessa på volvo och satte dit nya på båda sidorna.

Nu menar jag den RIKTIGA isolatorn/ fjädergummit, samma som Tim skrev om. Med nya sådana blir allt fröjd å frid.

Det är lite bökigt att byta själv men det är inte jätteavancerat. Ta hjälp av någon som kan annars.
Med andra ord så finns det två olika isolatorer.
Den ena sitter mellan fjädern och fjädertallriken och är den trasig så får man mycket riktigt montera ner fjäderbenet. Den isolatorn sitter inte som standard på tidiga årsmodeller vet ej när den infördes.
Klonket som kan bli i fartbulor och andra ojämnheter i vägen är när fjädern slår ihop med sig själv. Det ljudet kan man få bort med en gummibit/trädgårdsslang som man viker över fjäderns nedre varv.

Borde man inte kunna hissa upp bilen och ta en fjäderspännare och dra ihop fjädern så den lättar från fjädertallriken och lägga i någon typ av gummiduk under fjädern?? Volvos lösning är visserligen anpassad efter fjäder och tallrik men man måste ju inte använda den.
Perra83 skrev:Med andra ord så finns det två olika isolatorer.
Den ena sitter mellan fjädern och fjädertallriken och är den trasig så får man mycket riktigt montera ner fjäderbenet. Den isolatorn sitter inte som standard på tidiga årsmodeller vet ej när den infördes.
Klonket som kan bli i fartbulor och andra ojämnheter i vägen är när fjädern slår ihop med sig själv. Det ljudet kan man få bort med en gummibit/trädgårdsslang som man viker över fjäderns nedre varv.

Borde man inte kunna hissa upp bilen och ta en fjäderspännare och dra ihop fjädern så den lättar från fjädertallriken och lägga i någon typ av gummiduk under fjädern?? Volvos lösning är visserligen anpassad efter fjäder och tallrik men man måste ju inte använda den.
Hade samma tanke men fjädern måste komprimeras så pass mycket för att lätta från tallriken så jag tror det är mer bök att lyckas med det än att bara plocka ut fjäderbenet.
Dashcam

Är det någon som har installerat en dac[…]

OTA 4.xx

Har ni fått OTA 4.xx ännu. Jag fick med[…]

Identifiering Volvofälg

Min hade också det mesta man kunde ha utom […]

V50 D2 har börjat vibrera

Haloj min V50 D2 har börjat vibrera vid b&ari[…]