Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dåktorn
Funderar på att chipa min xc.
Finns ju en hel uppsjö med olika chip!
Något som ni skulle vilja rekomendera före nåt annat?
Hittade på detta http://www.bestchip.se/ billiga som fan,nån som har erfarenhet?
Känns som att detta va lite väl billigt..
Sen har jag en till fråga.
Sitter 22" fälgar på min xc,vilket så klart inte är original.
Den är relativt törstig så jag funderar om man kan optimera automatlådan för dom fälgarna?
Vore jätte tacksam för svar..

Trevlig kväll!
av JohnB
Välkommen till forumet till att börja med! Anledningen till att ingen svarat är nog att de frågor du ställer redan besvarats tusen gånger om i forumet så om du hade använt sökfunktionen hade du hittat svaret på dina frågor. För att du inte ska känna dig avskräckt från detta forum med härliga och hjälpsamma Volvo-ägare så kommer här ett kort svar på dina frågor.

Gällande att trimma den motor som du har så tror jag ingen rekommenderar box-varianten utan de flesta kommer att säga RICA eller Autotech samt att några föreslår BSR eller varför inte Volvo's egna partner Polestar. Varför box-trimning är dåligt går snabbt att söka reda på i forumet.

Gällande att anpassa utväxlingen som jag antar att du menar så är det garanterat billigare att se till att man har däck med en rullomkrets som inte avviker mer än 5% från originaldimension. Det finns en bra omvandlare här du kan använda för att räkna ut lämplig dimension eller kontrollera hur mycket det skiljer från original på de hjul du har på bilen nu.

Gällande förbrukning så för blandad körning är nog från 1.3 och uppåt helt normalt för din bil och det är din högerfot som reglerar soppatörsten i betydligt större omfattning än däck och fälg. Jag har en S60 AWD med nästan samma motor som du fast med manuell låda och den drar allt från 0.75 till 2 liter milen beroende på hur roligt jag har när jag kör så räkna med att automaten samt att din bil är större och tyngre än min lägger på minst en halvliter milen så har du en ungefärlig förbrukning att jämföra med.

/John
av Dåktorn
JohnB skrev:Välkommen till forumet till att börja med! Anledningen till att ingen svarat är nog att de frågor du ställer redan besvarats tusen gånger om i forumet så om du hade använt sökfunktionen hade du hittat svaret på dina frågor. För att du inte ska känna dig avskräckt från detta forum med härliga och hjälpsamma Volvo-ägare så kommer här ett kort svar på dina frågor.

Gällande att trimma den motor som du har så tror jag ingen rekommenderar box-varianten utan de flesta kommer att säga RICA eller Autotech samt att några föreslår BSR eller varför inte Volvo's egna partner Polestar. Varför box-trimning är dåligt går snabbt att söka reda på i forumet.

Gällande att anpassa utväxlingen som jag antar att du menar så är det garanterat billigare att se till att man har däck med en rullomkrets som inte avviker mer än 5% från originaldimension. Det finns en bra omvandlare här du kan använda för att räkna ut lämplig dimension eller kontrollera hur mycket det skiljer från original på de hjul du har på bilen nu.

Gällande förbrukning så för blandad körning är nog från 1.3 och uppåt helt normalt för din bil och det är din högerfot som reglerar soppatörsten i betydligt större omfattning än däck och fälg. Jag har en S60 AWD med nästan samma motor som du fast med manuell låda och den drar allt från 0.75 till 2 liter milen beroende på hur roligt jag har när jag kör så räkna med att automaten samt att din bil är större och tyngre än min lägger på minst en halvliter milen så har du en ungefärlig förbrukning att jämföra med.

/John
Tack John för infon! =)
Skall söka nästa gång..
Ska kika på det du skrev,tack så mycket för hjälpen.

Mvh
MartinS V60 D4 R-Design

Jag kom över 2st ok för 336-skivor f&oum[…]

Relä K uppbrunnet.

Ok då sitter det "olika" K rel&a[…]

Re: Dörrlås under vintern.

Standard med volvos låskistor.

Jag tror du har Bendix tändsysten på de[…]