Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bensinskalle
Handla INTE spindelleder till v70N från mekanika.se, dom passar nog fan sämre än dom från biltema. Jag har slipat ned hela jävla skiten med vinkelslip men jag har fortfarande inte lyckats få in den helt i spindeln.

Splinesen är i princip obefintliga, ser ut som någon försökt rulla splines med ett trasigt verktyg. Det är snarare små räfflor än splines...

PISSGREJER. Spelar fan ingen roll vart man köper saker, det passar fan aldrig ändå. Man får nästan ta och börja hålla sig till original för då är det väl i alla fall högst sannolikhet att sakerna går att montera på bilen.
Senast redigerad av 1 bensinskalle, redigerad totalt 0 gånger.
jag köpte från feltema sist o det var inga splines där heller! snarare räfflor, men har bytat på andra märke med som har samma princip o det är bara räfflor, men jag hade med lite svårt o få in den helt men till sist gick det, eller rättare sagt besgubben blev nöjd o jag med, fast har handlat lite leder på feltema med både dålig o bra hållbarhet.
Ja de är lite halvkonstigt.

Har snackat med mekanika och de säger att de ska vara så. De finns tydligen två modeller, en med riktiga splines och en med dessa räfflor... Hur man nu tänker när man gör dessa räfflor kan man undra, jag fattar i alla fall inte hur man ska få in dessa utan att pressa sönder splinesen i spindeln...

Aja, jag fick i alla fall in lederna efter att ha maserat dem med vinkelslipen. Mekanika svarade iaf fort och ville skicka nya leder (hade dock redan fått i dem då) så plus på dom där!
Hej alla Volvo-ägare,

Vi på Mekanika.se känner att vi behöver besvara denna kritik. Vi tycker självklart att det är tråkigt att trådstartaren anser att han har fått undermåliga reservdelar från oss. Vi har under dagen undersökt spindelleder till V70N från fyra olika tillverkare. Det visade sig då att tre av dessa tillverkare tillverkar spindelleden med den typ av "räfflor" som trådstartaren är negativ till. Med andra ord är detta ett vanligt utförande för denna spindelled som används av ett flertal tillverkare. Spindellederna ifråga kommer från stora leverantörer i Tyskland och Sverige (Mapco, Optimal och Professional Parts).

Denna spindelled är en av våra mest sålda artiklar och det ska sägas att vi fram tills idag inte har haft en enda reklamation eller ett enda klagomål på dem. Vi har bland annat sålt en stor andel av dessa till verkstäder och inte heller därifrån har vi hört några klagomål.

Som bensinskalle säger så erbjöd vi oss att skicka spindelleder med den typ av splines som han eftersökte utan någon extra kostnad, men det var då redan var för sent och spindellederna var monterade.

Oavsett så tycker vi att det är tråkigt med en missnöjd kund, och vi kommer att rådfråga våra tyska leverantörer om detta är ett problem som har påpekats av fler kunder.

Fredrik Brunnhede
Mekanika.se
Missnöjd och missnöjd, man kan säga att känslorna svallade över igår kväll när jag stod i garaget och knegade. Har haft lite för mycket otur med bilen på sistone...

Är skeptisk till utförandet på lederna, jag hade omöjligt fått in dessa utan att ha skadat splinesen i spindlarna, men jag är i alla fall nöjd med mekanika efter detta!
Relä K uppbrunnet.

Ok då sitter det "olika" K rel&aum[…]

Diameterskillnaden på hjulet blir stor vid R[…]

Kloka tankar! Även om min bil är lastgam[…]

Identifiering Volvofälg

740 GLT 16 valve - Egen motor 155/159 hk samt en […]