Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej alla kunniga här.

Har precis köpt en v70 2,4 170hk -07a som gått 12700mil. Bilen går mycket fint förutom att den drar åt höger när jag släpper ratten? Ps, har korrekt ringtryck i däcken. Vad kan detta bero på?
Med vänlig hälsning, Dimitri.
har du kört på helt plan väg när du har testat ?

Har faktiskt varit ute för bilar med allting OK i framvagn som har dragit rätt bra i ratten men enbart på vägar som lutar, å nästan alla vägbanor lutar något.

kan annars vara tex extremt kraftigt anliggande bromsar (tror jag ej)

Nån har tagit en trottoarkant (felaktig Toe mycke troligt)

eller att nån av fjäderbenslagringarna är kassa (troligt)

vi ska heller inte utesluta däcken som faktiskt kan göra väldigt mycke mer än man tror.

vill du inte kosta på pengar men har 10 min över, skifta framdäcken så kan du utstluta dom.

å när du har bilen upphissad så tar du ett bra tag om fjäderbenet rätt högt upp å skakar/rycker i de å kollar om de glappar.
glappar de, byt topplagringar. glappar de inte ? be nån göra hjulinställning.
Xuri skrev:har du kört på helt plan väg när du har testat ?

Har faktiskt varit ute för bilar med allting OK i framvagn som har dragit rätt bra i ratten men enbart på vägar som lutar, å nästan alla vägbanor lutar något.

vi ska heller inte utesluta däcken som faktiskt kan göra väldigt mycke mer än man tror.

vill du inte kosta på pengar men har 10 min över, skifta framdäcken så kan du utstluta dom. ( Har Däcken ROTATIONsmärkning kan du inte byta bilsida med dom, Hjulen får fel RULLriktning.)

å när du har bilen upphissad så tar du ett bra tag om fjäderbenet rätt högt upp å skakar/rycker i de å kollar om de glappar.
wissel skrev:
Xuri skrev:har du kört på helt plan väg när du har testat ?

vill du inte kosta på pengar men har 10 min över, skifta framdäcken så kan du utstluta dom. ( Har Däcken ROTATIONsmärkning kan du inte byta bilsida med dom, Hjulen får fel RULLriktning.)

Ja däcken kan ha rotationsriktning, jag skrev han skulle testa å inte permanentmontera :p

är de däcket som är felet så blir de väldigt tydligt att den helt plötsligt drar åt andra hållet. dvs skit samma om man provkör med fel rotationsriktning några km :D

Använde dimension 255/40-20 med fälgar p[…]

Identifiering Volvofälg

740 GLT 16 valve - Egen motor 155/159 hk samt en […]

Vad verkstaden gör beror på ditt specif[…]

Relä K uppbrunnet.

Nu stämmer inte senaste svaret märker ja[…]