Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nicasl
Hej Forums medlemmar.
Tänkte bidra med lita information om dessa sk Frihjulsnav för våra generatorer.

Stötte på problemet på min S60 2,5T härom dagen.
Ett skorrande lagerljud i trakten av Generator,AC-Kompressorn gjorde mej uppmärksam på detta.

Ljudet ändrade karaktär tillfälligt vid av/på-slagning av AC´n men återkom oavsett och detta på tomgången ( 700 rpm ).
Efter lite forskning i ämnet är det konstaterat att det sk Frihjulsnavet är boven i dramat.

Ca 900kr hos Volvo + dito special verktyg av en samlad summa på ca 400kr,dvs ca 1300kr.

Nu till saken...
1) Det sk frihjulet är en förbrukningsvara som bör eller skall bytas vid varje multirems byte !
Orsaken är att det slits i takt med remmen och att byta rem men inte frihjul orsakar de flesta haverierna av lagret i frihjulsnavet.

2) Det finns olika modeller av det sk Frihjulsnavet och att montera ett frihjulsnav av annan typ än det som tillverkaren valt kan leda till haverier eller
skador av rem/remspännare mm.

För info kan denna video visa funktion mm...

Mvh: Niclas
Användarvisningsbild
av hollan
Ja du de undrar jag med
av Nicasl
Som svar till Er båda ( dalldall och hollann ) så finner Ni svaren ca 2min 20sek in i Youtube klippet jag länkade till i första inlägget.
av dalldall
man skall inte tro allt man läser på nätet. hmmmm, jag har kört Bmw i snart 24 år o åker volvo med.
av Nicasl
Det var endast menat som en omtanke när jag skrev om detta då jag själv drabbats utav eländet.
Sen står det alla fritt att handla därefter :D

Men om man alltid bortser från nätet så saknar även dessa forum sin mening eller hur?

Användarvisningsbild
av Hasse53
Bra video annars. Förklarar ju hu det funkar och visar hur man kollar funktionen på frihjulsenheten. Bra info!
Att man skall byta frihjulet rutinmässigt varje gång man byter aggregatrem verkar overkill förståss......
Användarvisningsbild
av gooose
lite overkill då jag byter ca 2-4 frihjul om året och har ett snitt på 3 bilar/dag
tror att det bara handlar om otur som tex vid en punktering

//Gooose
av Comonrail
Hörre ni här på forumet Niclas har helt rätt frihjulet är en förbrukningsvara Bosch går ut med att det ska bytas på 12 000mil men det är inget som Volvo talar om. För att dom själva vet knappt om det.
Trasig pump? Rapsolja?

När byttes termostaten? Byt den och kör[…]

Vdash

P3tool (https://p3tool.xyz/) skulle jag hellre k&o[…]

Hej ! Så kul att jag hittade denna länk[…]

Tvättat både v50 och 240in, 240in fick […]