Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

HEJ!

Har en V70 T5 01:a
Var ute å körde igår när bilen plötsligt stannade, första tanken var...soppatorsk men enligt färddator skulle jag komma ca 10 mil till och enligt analoga mätaren fanns det soppa till ovankant den röda markeringen.
Hämtade en femma bensin å fyllde å då startade den, åkte ner på macken å fyllde fullt, fick då bara i 49 liter.

Då till min fråga:
Tanken rymmer 80 liter enligt boken, men 49+5=54 liter allså saknas det 26 liter...vart är dom??
Du är i fel forum,men det spelar ingen roll för mig iallafall.
Fruset bensinblock, det skulle jag vilja se, verkar fysiskt intressant, om du lyckas få det utomhus, så kan jag lova att det är kallt om kinderna när du går till bilen.
Din bil är utrustad med sadeltank, den har en koppling mellan två halvor, är denna koppling täppt eller ur funktion så kommer du få denna typ av fel, bränslet kommer att skvalpa över till en viss nivå, men det sista, i ditt fall 26 liter, kommer inte att svalpa över till pumpsidan, och du får bränslestopp. Och när du fyller igen går inte hela volymen i.
Ny forummedlem denna dag. Har samma problem med sadeltank i vår XC70N D5(2007).
Men i mitt fall har min märkesverkstad försökt lösa problemet men misslyckats. Jag har fått stopp på E18 vid Brottby och Arninge mellan Norrtälje och Stockholm sammanlagt 4 gånger med påföljande försök från Volvoassistans/Assistancekåren att få igång bilen och sedan bärgning till märkesverkstaden.

När vi kommer dit har verkstaden vid flera tillfällen lyckats få igång motorn igen (!!!!????) men ändå tagit hand om bilen för att försöka hitta felet.

OK felsökningen visade först att denna fd taxi farmartankats så filtret sattes igen av föroreningar. Tanken tvättades. Bägge drivmedelspumparna är bytta och alla slangar. Nu har det hänt igen när kvarvarande mil som visas på skärmen är - 29! Och nålvisaren visar motsvarande värde (enligt verkstaden samma givare). Enda sättet att undvika problem har varit att tanka på halvtank med det känns inte rimligt att en av premiummärkets toppmodeller inte har säkert fungerande bränsleförsörjning!

Senaste gången detta hände var igår så nu står bilen på verkstad igen med tekniker som kliar sig i huvudet och jag kör istället en fabriksny V70 som hyrbil. Rätt kul bil men ändå inte kul förstås. ?:-/

Ska vi starta ett sadelstanksuppror - eller nåt?
Detta ämne har behandlats i otaliga trådar, kanske läge att göra en permanent tråd moderatorer?
Hursomhelst finns bara en bränslepump och den sitter i höger sida av tanken. För att transportera bränslet till denna finns en ejektor monterad i vänster tankhalva. Ejektorn "lånar" bränsle från bränslepumpen och i och med detta transporteras bränsle från vänster tankhalva över till höger tankhalva där bränslepumpen sitter.
Bränslemängden i tanken mäts av två givare, en i vänster halva och en i höger halva. Givarna summeras av REM och överföres till CEM via databussen och presenteras i DIM(krångligt är bara förnamnet).

Jag har själv blivit tvungen att städa upp efter ett verkstadsbesök(inte Volvo) och kan intyga att det är krångligt, stinker bränsle och är lätt att sabba någon slang så att ejektorn inte fungerar. Speciellt krångligt är att sänka ner bränslepumpen i tanken, otroligt lätt att sabba bränslemätaren och ejektorslangen.
Troligen är väl ejektorn igensatt då? Särskilt om man har kört på bränsle av dålig kvalitet som bildar salt och andra avlagringar som täpper till de tunna kanalerna i ejektorn. Med lite tur kan det släppa om du häller i injection cleaner "svart stp", k-sprit och lite alla möjliga rengöringsmedel för motorer de kommande 50-100milen
Motorn tappar kraft och dör.

Ok tack! Detta hade ja ingen aning om intressant!

Är detta normalt eller inget att bry sig om?

En ganska vanlig 245:as liv

Kul sommarresa! Jag antar bilen drog till sig en […]

Hej! Nykomling i forumet här😊 Har en XC90 202[…]