Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dickedick
Jag har en Volvo V70 -06 som nu passerat 19000 mil. Sedan ca ett år tillbaka har det då och då visats ett par olika felmeddelanden.
"Antisladdservice erfordras" och "Anti-sladd tillf. avstängd" Till en början hände det oftast när det var varmt ute eller när jag backade in husvagnen. Sedan i somras kan det visas då och då utan någon synbar anledning. Oftast försvinner det efter en stund eller så försvinner det då jag stängt av motorn och dragit ur startnyckeln och sen startat om bilen.
Jag har även fått min lokala verkstad ( som jag har 110% förtroende för) låtit koppla in sin dator för att läsa av felkoderna. Den felkod som då visas och som kan kopplas till bromssystemet lyder "CAN bus signal styrenhet". Problemet är dock att man inte kan förklara vad detta betyder, det gick att släcka meddelandet och nollställa meddelandet men dessa har nu dykt upp på nytt. Dock så fungerar både antisladd och antislir på bilen när meddelandena inte visas. Igår dök meddelandet om anti-sladd tillf. avstängt och då slirade ju bilen vid gaspådrag på isigt underlag MEN efter at jag startat om motorn så fungerade det så som det ska göra....

Är det någon som kan ge mig en förklaring på vad som är fel? Hur kan det åtgärdas? Är det dyrt? Vågar man anlete märkesverkstad utan att gå med tom plånbok därifrån (min ordinarie verkstad brukar inte ta överpris).

PS. I somras åkte jag med en kompis i en v70 och samma meddelande visades även där men had brydde sig inte eftersom det var sommar och inget behov av anti-slir fanns...
Användarvisningsbild
av mikeyman35
Om man ska ha någon chans att hjälpa dig behöver man ha felkoden i sifferform, inte bara tolkningen.

Använde dimension 255/40-20 med fälgar p[…]

Identifiering Volvofälg

740 GLT 16 valve - Egen motor 155/159 hk samt en […]

Vad verkstaden gör beror på ditt specif[…]

Relä K uppbrunnet.

Nu stämmer inte senaste svaret märker ja[…]