Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Roggert
Har en V70N -01 som jag har tänkt sälja i vår, servicelampan lyser och det är dags för 16 000-milaservice. Då denna service inkluderar kamremsbyte gissar jag att den kommer att kosta mig en slant (6000-10000?). Pengar som jag tvekar på att jag får igen vid en försäljning. Men hur mycket mer svårsåld är en bil vars servicelampa lyser?

Jag räknar inte med några större pengar för bilen, därför känns en stor service lite onödig i mina ögon. Tar tacksamt emot tips från er på forumet om hur jag ska gå tillväga.
V70N 01 är det sugis eller turbo? Att sälja en bil som det skall bytas kamrem på blir ju svårare eftersom de som köper bilen (troligtvis) har kunskap om detta. Servicelampan kan du släcka själv finns trådar på forumet. Man kan ju köpa delarna på skruvat mister auto.se och be en mindre verkstad göra arbetet om man inte kan själv. Kamremspaket med löp och spännrulle ca 1000kr multirem med löprulle 700kr Servicekit med alla filter 800 olja 800kr. Jag gav 4800kr totlat med byte på verkstad detta inkluderade delarna och bytet.
Användarvisningsbild
av Vojje
Jag skulle inte köpa bilen med mindre än att servicen är gjord på Volvo med originaldelar.
Mycket viktigt med tanke på de långa kamremsintervallerna.
En service gjord på en för mig okänd "liten" verkstad räknar jag som ett fett minus.
Kanske lite surt för TS, men så känner jag.
Användarvisningsbild
av Ravi
Vojje skrev:Jag skulle inte köpa bilen med mindre än att servicen är gjord på Volvo med originaldelar.
En service gjord på en för mig okänd "liten" verkstad räknar jag som ett fett minus.

Vojje har du utlägg för kvaliteten på Volvos kamremmar om man gemför med andra märken ?
Användarvisningsbild
av Vojje
Det handlar inte om att jag skulle sitta på ett icke publicerat test av Testfakta med avseende på olika kamremmars tillförlitlighet, utan om att jag som bilägare och brukare ska kunna förvissa mig om att remmen med säkerhet håller tills 32k-milservicen.
Du, om någon, brukar just framhålla hur viktigt det är att byta remmen i tid, eller snarare i förtid.
Det är naturligtvis minst lika viktigt att inte chansa med kvaliteten på nämnda rem.
Allt för mycket står på spel när man inte har någon maskinskadeförsäkring längre :-)-)
Användarvisningsbild
av Perc
Vojje skrev:Jag skulle inte köpa bilen med mindre än att servicen är gjord på Volvo med originaldelar.
Du tror väl inte att Volvo själva tillverkar kamremmarna? Eller att deras underleverantör har en skild avdelning för "originaldelar" där det är bättre kvalitetskontroll och så vidare? ;)

Är det något som man kan lita på så är det kvalitén på remmar och hjul, iallafall så länge man köper känt märke. Contitech, Gates, Bosch, INA och så vidare. Dessa tillverkare tillverkar ju miljoner kamremssatser per år och det sista dom vill ha är en serie på t.ex 15 000 remmar med kass kvalité och 5000 arga kunder med rasade motorer.

Jag har sålt reservdelar i 13 år och tror aldrig jag varit med om ett garantifall som inte visat sig vara monteringsfel.

Vissa märkesverkstadsfanatiker skulle nog få dåndimpen om dom visste hur mycket som läggs ut på små verkstäder pga brist på tid eller kunskap hos märkesfirmorna.
Användarvisningsbild
av wissel
Håller med där till fullo, just Kamremsbytet som är det enda servicen som
jag vill ha på aukt. verkstad med igenkännbar stämpel. Skulle inte heller i min vildaste
fantasi köpa en bil som är illa servad och dessutom dokumenterat...
Pratade lite med Volvohandlaren som finns i den stad jag arbetar. Frågade om vem som gör deras bromsbelägg. Vi tittade i två olika förpackningar med bromskloss till samma bil. Den ena var tillverkad i Indien och den andra i Tjeckien. Nu ska man inte döma länder efter hållfasthet men INDIEN :oops: det känns inte som high-tech. Dock kan de ju verkligen vara jättebra. Det jag menar är att bara för det står orginal så betyder det kvalité. Skruvat tror jag har Gates det står så på min dekal vid 16000 mila servicen iaf.

Använde dimension 255/40-20 med fälgar p[…]

Identifiering Volvofälg

740 GLT 16 valve - Egen motor 155/159 hk samt en […]

Vad verkstaden gör beror på ditt specif[…]

Relä K uppbrunnet.

Nu stämmer inte senaste svaret märker ja[…]