Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av los945
Har ev. hittat en till intressant T5:a -05:a, som den förra och så många andra jag kikat på, har fula strålkastare.
Det är Bi-Xenon, som jag vet kostar skjortan nya, så pass mycket att jag avstår från bilen om det är det enda alternativet. Jag vill ju inte köpa en bil som behöver nya strålkastare som kostar 25% av bilens värde :???:
Nu kan man iofs kanske hitta beggade. Men frågan är ju hur mycket bättre dom är. Jag tycker de flesta V70N facelift har samma "issue".
Det kanske inte så mycket yttre blästring på just den här bilen (som jag läst här i forumet att man kan slipa/polera bort) utan det är nog "bara" en hinna på insidan av glaset som syns då lampan är tänd.

-Är det nån som vet om det på nåt sätt går att få bort "hinnan"? Tänkte att man kanske kan komma in med en stor "tops" genom en lampöppning och gnugga, eller helt enkelt försöka ta bort det limmade glaset?
Om hinnan ens går att få bort, det kanske inte är lös smuts utan inbränt??

-Vad jag förstår, så finns inga direkta "pirat" xenonutbytesstrålkastare, som det gör för halogenstrålkastarna.
Jag fick ett förslag från en lev. att köpa utbytes halogen och uppdatera med en xenon-sats.
Men - blir en sån lösning bra , när det gäller ljus/fokus?
Vad blir skillnaden mot en bi-xenon, dvs blir funktionen lika, halogen+xenon vid helljus och bara xenon vid halv?
Det innebär väl att xenonlampan ska "bländas av" - funkar påbyggnadssatser så?
Är det en godkänd lösning?

-Och som jag förstår, så får man inte uppgradera en bil med halogen till xenon utan typbesiktning, men, får man göra tvärtom, dvs nedgradera från xenon till halogen??
av Lövet
Att konvertera en Halogenstrålkastare till xenon är helt olagligt, och du får aldrig en korrekt ljusbild. Det beror på att en xenonlampa och en halogenlampa ger sitt ljus på olika sätt. De kräver helt olika reflektorer. Lyssna inte på struntprat som att "det är bara att ställa ner lampan" för det hjälper inte när ljusbilden blir fel på bredden. Du kommer inte igenom en besiktning utan måste bygga om inför varje besiktning.

Nedgradera från xenon till halogen är tillåtet men då måste du byta reflektorer samt installera det manuella ljusviddsreglget. Visst det går, men låter väldigt märkligt och ekonomiskt olönsamt. Bättre vänta in en bil med Halogen original.
Jag flikar in här jag har likadant problem med min v70 t5-05 med xenonlampor och det är en hinna på insidan av plasten mitt för lampan Jag vet inte heller vad man ska göra med det på utsidan kan man slipa eller polera men inte insidan går ju inte komma åt.
Har med samma slitage på insidan, lämnade in dom för polering och det fula på utsidan försvann och jag tyckte det blev rätt stor skillnad.
Men det inbrända "UV-slitaget" på insidan kan inte fixas utan att plocka bort glasen. Vet faktiskt ingen som polerat insidan, lösningen har för dom flesta varit att beställa dessa:

https://vparts.se/row/v70/volvo-v70-200 ... sidan.html

Sen är det lite pill med rakblad och kladd med lim men är man någorlunda snitsig och stadig på hand så löser man det.

Om man nu nästan går runt och har ont i magen pga sina suddiga glas så är kostnaden för dessa plus jobb en piss i Nilen känns det som.

Hoppas du fixar det hela och återkommer med lite fiffiga tips ;-)

Jag har lossat yttre bulten i bärarmen samt b[…]

Diskussioner om elpriser, när man ska tv&au[…]

Byta bärande balk 940

Hade satsat på att byta hela biten du kapat […]

Rtti trafiktjänst navigation

Jag har haft det omvända. När mång[…]