Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har problem med min dieselvärmare i S60:an, bl.a. det klassiska problemet med övertryck i kylsystemet vilket har gjort att jag har haft säkringen urdragen. Däremot då det var som kallast så kopplade jag i den igen men det slutade till sist att den inte startar mera och jag drug ur säkringen på nytt. Idagmorse upptäckte jag att kylarvätskan har minskat och jag kunde snabbt koppla ihop det med dieselvärmaren (den har börjat läcka vatten och därför slutat starta). Nu tänkte jag göra en liten "bypass-operation", nämnligen koppla förbi värmaren för att inte det ska läcka vatten. Min ekonomi tillåter för tillfället inte reparation av värmaren.
Nu är frågan den att kommer man åt alla slangar utan att behöva skruva bort främre stötfångare, och vilka dimensioner ska det vara på kopplingarna. Är det någon annan som har gjort ingreppet?
Perc skrev:Om främre stötfångaren sitter som på V70N så är det skitenkelt att skruva bort den, så det är inget att fundera på. Fyra skruvar.
Jag har någongång tidigare försökt ge mig på att få bort stötfångaren, men jag tyckte inte att jag fick verktygen att rymmas. Så jag antar att det var något fel på mitt tillvägagångssätt.
Peta bort plastlisterna, där under sitter två bultar med sexkantskalle skruvade rakt in i krockbalken. Sen är det en liten skruv i varje hjulhus. Den behöver inte skruvas ut helt, bara några centimeter. Sen är det bara att plocka bort den, förutom sladdarna till dimljusen då. Och eventuell motorvärmarsladd.

Två par händer kan vara bra att ha vid återmontering också.

Det gäller då V70N, men det borde väl vara snarlikt på S60.
jimDK skrev:det kan lätt göras, inga problem.
standard vattenledningar(metal-pipe) är dimensionerad lämpligt, dom passar direkt.
Lycka till :)
Tack! Jag tror det blir helgens projekt. Men vad jag också har förstått är att man behöver väl inte ens ta bort värmaren? Det går väl lika bra att förbikoppla den ändå?

@Cox , Det gör man ju utan att tänka, &[…]

C30 1.8F - lambdasond - adaption

Vakuumläckor och avgasläcka mellan mot[…]

Startproblem

Japp nytt batteri Skickat från min SM-A556[…]

Hej, Har en XC60 årsmodell 2020 som jag ha[…]