Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av DaveC70
Hej!
Har fått problem med min V70. För ett bra tag sen tändes motorlampan, för att sedan efter nån halvtimme slockna. Sedan gick det ca två månader och motorlampan tändes igen - denna gång tyvärr för att inte slockna.

Köpte bilen i höstas och märkte då att motorn "ryckte" på låga varv vid körning på CNG. Passade vid oljebyte på att även byta stift (de som satt i var ganska slitna), köpte Volvo-stift och satte i och bilen gick efter det galant även på låga varv. Under perioden när den "ryckte" uppvisades inga felmeddelande eller tänd motorlampa.

Har nu kollat av stiften igen, bilen har rullat 1000 mil sen tändstiftsbytet, och de ser inte för roliga ut. Har inte jämfört med nya stift men de är ganska svarta och inte mycket "metallstift" är kvar längst ner på stiftet. Värst ser de stift ut som sitter på fyran- och femmans cylinder. Volvostift brukar- och SKA ju se bättre ut efter 1000 mil så antar att det är nåt vajsing i motorn och jag förmodar att motorlampan tänds pga detta eventuella fel... Motorn går för övrigt på alla burkar och "rycker" heller inte som den gjorde innan stiftbytet.

Har lossat batteripolerna och efter det slocknade lampan ett tag för att efter en eller två dagar åter tändas. Lampan är tänd från start till stopp varje gång. Börjar fundera på om nån tändspole är kass, har köpt en begagnad och bytt på femmans cylinder men efter att det inte avhjälp motorlampan har jag nu bytt den till fyran. Tänkte fortsätta så med alla cylindrar eller fram till då lampan ev slocknar.
Fråga på det då; måste batteripolen lossas för att lampan ska slockna eller slocknar den av sig själv om t ex en ev trasig tändspole byts ut mot en frisk? Kan förresten en tändspole bli "dålig" eller sliten, eller är det liksom trasig eller hel som gäller? :)

Har också hört teorier om att ett dåligt batteri kan generera tänd motorlampa? Stämmer detta? Kanske går att tillfälligt fixa genom att byta stiften, men det ska väl inte behövas efter 1000 mils körning.

Tilläggas kan att motorn är en B5244SG som rullat 41.000 mil och att jag under halvåret nästan uteslutande har kört på CNG. Envis som man är vill man fixa felen själv, tycker det är saftigt av Volvo att ta 950 kr för avläsning av felkoder. Man kanske skulle skaffa sig Vida... :)

Tack på förhand!
MVH
Att motorlampan tänds har ju en anledning. Du ska inte vara så snabb att försöka släcka den. Felet försvinner inte om du blundar :)
Ta bilen till en felkodsläsning, behöver ju inte vara Volvo om du tycker det är för dyrt.
Hej!
Givetvis förstår jag att det är nåt fel som orsakar att lampan lyser. Min fråga var om man måste släcka lampan, t ex via batteripolerna, efter varje gång man gjort ett ingrepp (t ex bytt stift eller spole) eller om det är så att lampan återställer sig själv om felet blir avhjälpt...

Var och kollade på hur nya stift ser ut och det verkar som om elektroden även på denya stiften är ganska korta och små, sannolikt är det således inga fel på mina nuvarande stift...

Var förresten förbi Volvo för att läsa av felkoder idag. När jag startar bilen för att köra in i hallen - guess what - motorlampan tänds inte. Han på verkstaden undrade väl om jag var dum i huvudet... Har nu kört en stund ovh lampan har varit släckt. Kan tillägga att jsg bytte spole på fyrans cylinder igår...

Mvh
dieselmagnus skrev:Sotiga stift brukar ju betyda fet blandning. Läs av felkoder innan det blir riktigt dyrt för dig.
Tror du den kan få för fet blandning på CNG? :)
DaveC70 skrev:Hej!
Givetvis förstår jag att det är nåt fel som orsakar att lampan lyser. Min fråga var om man måste släcka lampan, t ex via batteripolerna, efter varje gång man gjort ett ingrepp (t ex bytt stift eller spole) eller om det är så att lampan återställer sig själv om felet blir avhjälpt...

Var och kollade på hur nya stift ser ut och det verkar som om elektroden även på denya stiften är ganska korta och små, sannolikt är det således inga fel på mina nuvarande stift...

Var förresten förbi Volvo för att läsa av felkoder idag. När jag startar bilen för att köra in i hallen - guess what - motorlampan tänds inte. Han på verkstaden undrade väl om jag var dum i huvudet... Har nu kört en stund ovh lampan har varit släckt. Kan tillägga att jsg bytte spole på fyrans cylinder igår...

Mvh
Så då körde du aldrig in i hallen för att läsa av lagrade felkoder?
Jackson75 skrev:
DaveC70 skrev:Hej!

Mvh
Så då körde du aldrig in i hallen för att läsa av lagrade felkoder?
Nej, teknikern tyckte jag skulle återkomma om/när lampan tänds igen. Jag frågade ändå om man "gamla" felkoder lagras ock kan avläsas även om lampan har slocknat, han svarade "ibland går det..." Verkade som om både han och jag kände att det var onödiga pengar att lägga på ett "kanske". :)

Får köra med bilen litegrann nu för att se om lampan åter tänds...

Har även problem med att ABS-lampan tänds i tid och otid, med resultat att hela ABS- och antisladdsystemet stängs av. Hörde att slitna klossar kan ge upphov till konstiga fel, det var visst dags att byta klossar på min bil nu, var och införskaffade nya klossar idag så vi får se. Tilläggas kan att även den lampan slocknade när jag skulle köra in hos Volvo.

MVH

@Cox , Det gör man ju utan att tänka, &[…]

C30 1.8F - lambdasond - adaption

Vakuumläckor och avgasläcka mellan mot[…]

Startproblem

Japp nytt batteri Skickat från min SM-A556[…]

Hej, Har en XC60 årsmodell 2020 som jag ha[…]